Het symposium 'Macht van de Media' dat studievereniging Communiqué van de opleiding toegepaste communicatiewetenschap dinsdag organiseerde, leverde - ondanks organisatorische tegenslag door de TWRC-brand - een bomvolle collegezaal en drukbezochte workshops op.
Paul Stamsnijder, communicatieadviseur en mediatrainer legde in de tweede lezing uit dat we in een 'transparantietijdperk' leven. 'Wat zich binnen bedrijven afspeelt wordt steeds zichtbaarder voor het publiek', zo betoogde hij. 'De onderneming is een glazen huis. Je bent veel machtelozer dan je denkt. In no time ligt een interne crisis op straat, inclusief het privéleven van de directeur'.
Deze nieuwe periode, waarin de grens tussen interne en externe communicatie is vervaagd, is met name ontstaan door de komst van internet en e-mail. Een incident groeit in mum van tijd uit tot een crisis. Daarom ontstaat de reputatie van een bedrijf volgens Stamsnijder niet zozeer door de gevoerde campagnes, als wel door wie het is en wat het doet.
'Hoe communiceer je transparant?' was de slotvraag. Stamsnijder gaf enkele suggesties: 'Wees zelf transparant'. De organisatie die de pers voor is en ook bij calamiteiten zelf het initiatief neemt, wint daarmee vertrouwen. En verder: 'Wees je bewust van de risico's en creëer geen zekerheid als die er niet is'. In tegenstelling tot twintig jaar geleden, toen bedrijven steevast elke aantijging van de pers ontkenden, is het beter om de risico's te laten zien: zie de journalist niet meer als 'luis in de pels'.
Hoe die relatie tussen onderneming en pers toch kan ontsporen, bleek uit de workshop van AKZO Nobel (Hengelo) over de kwestie van het chloortransport. AKZO is naar eigen zeggen zo 'door politiek en media gemanoeuvreerd' dat het in 2006 zijn chloortransporten moet stoppen. De workshop liet zien hoe dit kon gebeuren.
'Een issue waar ze in het buitenland de schouders voor ophalen, is in Nederland dichtbij de mensen gebracht', zei pr-man Frank Terhorst. 'Het is heel slim gespeeld. Dat het chloortransport aan alle wettelijke eisen voldoet en een van de meest veilige transporten is, maakt de pers niet uit. Zij bleven maar uitkomen op de vraag: Als er dan toch een chloortransport ontspoort zijn er 5000 doden.' Terhorst vindt dat organisaties als Greenpeace en de SP het 'communicatief heel slim hebben gespeeld'. Tegen hun geweld van de'emotiecommunicatie' zette AKZO Nobel zogenaamde 'verjaardagentrainingen' in (hoe zet je een goed beeld van AKZO neer tijdens koffie en gebak?). Maar dat mocht de onderneming blijkbaar niet baten. Het chloortransport is vanaf 2006 passé.