Actieve link tussen theorie en praktijk

| Redactie

'Het is leuk om mensen iets te leren, maar wel inspannend. Na tweemaal drie kwartier doceren ben je helemaal leeg. En dan is het altijd moeilijk om zelf te beoordelen of je het goed hebt gedaan', zegt ir. Diana Limburg, aio bij de vakgroep Human Resources Management (TBK). Gezien haar nominatie kan ze gerust zijn. Ze kreeg hem vanwege haar inzet voor de vernieuwde tentamenopzet van het tweedejaarsvak 'Strategisch Personeels Management'.

De oude opzet voldeed niet. Limburg: 'Bij het nakijken van het oorspronkelijke multiple choice-tentamen waren we enorm geschrokken van het niveau. Je merkte dat zelfs studenten die de theorie van het vak prima konden reproduceren, met de theoretische concepten zelf weinig aan konden vangen.' En dat was dubbel jammer, zegt Limburg: de vakgroep HRM hoopt met SPM studenten te lokken, en voor alle andere studenten is het een essentieel basisvak. 'Het moet dus motiveren, en dat moet je afdwingen.'

De nieuwe tentamenopzet werd vorig semester uitgeprobeerd. De helft van het tentamen werd vervangen door een groepsopdracht over een praktijk-case naar keuze ('het thema beloning scoorde enorm, participatie veel minder'). De groepjes presenteerden hun verslag op een slotcollege waarbij ook mensen van het onderzochte bedrijf aanwezig waren. 'Het was inhoudelijk een groot succes', vertelt Limburg, al kostte het de vakgroep flink wat extra werk, en voelde een aantal studenten zich benadeeld door de waardering.

Limburg vindt projectonderwijs voor de TBK-studie erg belangrijk. 'De studie is gericht op de praktijk. Daarom moet je de link tussen theorie en praktijk steeds actief leggen, samen met de studenten, anders vinden ze theorie oninteressant. En dat is ook wel logisch, want ze zijn natuurlijk geen TBK gaan studeren om alles over de motivatietheorie van Maslow te horen.' In blokonderwijs ziet ze echter niets. 'Bij een academische studie hoort het maken van keuzes en het nemen van verantwoordelijkheid. Ook al is het lastig om jezelf aan het werk te zetten - er zijn zoveel dingen leuker dan studeren. Maar blokonderwijs is te rigide. Je dwingt mensen tot werken via verplichte aanwezigheid. Daardoor verschuif je het probleem.'

Limburg doet bij prof.dr. J. Looise een promotieonderzoek naar de invoering van telewerk. Haar onderwijsactiviteiten voegen daar nog weinig aan toe. Maar Limburg ziet die dan ook vooral als een zaak van 'mezelf kwalificeren'. 'Ik wil na mijn promotie graag verder aan de universiteit. Ik vind onderzoek leuk. En de universiteit is een fijne plaats om te werken. Een relatief veilige plaats ook. Het bedrijfsleven is hektischer, daar worden meer acute eisen gesteld. Hier heb je tijd om jezelf te bewijzen.'


Diana Limburg

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.