Geknipt uit de bladen

| Redactie

De gemeente Rotterdam zal binnenkort haar beleid inzake de prostitutie bespreken. Bij de op handen zijnde legalisering van prostitutie komt een nieuwe regelgeving kijken, die kwalijk kan uitvallen voor de prostituees. Dit zei prostituee Reina Brouwer tijdens het symposium De 'rosse' kant van het bestuursrecht, schrijft Quod Novum. Op verzoek van het rechtelijk dispuut 'Ius Mobile' discussieerde zij vorige week onder andere met vertegenwoordigers van politie en gemeente. Zij kondigde aan de vakbond Madam op te zullen richten voor overleg tussen bijvoorbeeld belastingdienst en hoeren. De vertegenwoordiger van de politie sprak zich uit voor legalisering en een vergunningenstelsel. Volgens Brouwer is het voor alle partijen het beste als 'de meisjes' op contract gaan werken: 'Als gemeenten hygiëneregels gaan toepassen, zal dit een instrument kunnen worden in de handen van de exploitant. De clubbaas zegt dan bijvoorbeeld tegen zijn klanten 'hier hoeft niet met condoom gewerkt te worden, mijn meisjes zijn gezond'. Een slechte zaak.'

Hoeren

Kamergarantie

Eerstejaars studenten krijgen van de gemeente Delft geen kamergarantie. Een daartoe strekkende motie van studentenpartij Stip kreeg in de Delftse gemeenteraad geen steun. Veel raadsleden hadden wel sympathie voor de motie, maar waren bang voor de juridische afdwingbaarheid van een kamergarantie, zo meldt Delta. Deze zou de gemeente niet waar kunnen maken, omdat ze geen kamers in eigen beheer heeft. Volgens een woordvoerder van de studentenpartij is de formulering van de motie het struikelblok geweest: 'Het gaat ons niet om de garantie zelf, maar om de inspanning van de gemeente. Met de huidige, teruggelopen aantallen eerstejaars ontstaat meer ruimte op de kamermarkt.' Stip heeft bij het bedenken van de motie vooral naar Enschede gekeken: 'In Twente hebben ze al iets dergelijks. Door een goed wachtlijstsysteem krijgen eerstejaars daar vrijwel meteen een kamer.'

Zoettest

Het TUE-testteam stortte zich afgelopen week op pepernoten, banketstaven en marsepein. In Cursor een verslag van dit zoete festival. Het concept was eenvoudig: bij vier zaken werd een grote zak met snoep gevuld. De prijs van de berg zoetigheden was overal gelijk, zodat een goed vergelijk kon worden gemaakt tussen de hoeveelheden van de verschillende winkels. Het begon als een droom voor ieder kind, bijna vijf kilo aan uitgestald snoep, maar eindigde als een nachtmerrie in tandpijn, buikpijn en misselijkheid. Het proefpanel begon met acht man en slechts drie dappere doorbijters hadden op het eind alles geproefd. De banketstaven, zo lekker voor bij de koffie, van Jamin en Aldi werden zeer gewaardeerd. De broederlijk verpakte deeghompen van de Basismarkt redden het niet. Ook de taaitaai, een typisch schoenproduct, van Aldi kon de test niet echt doorstaan. Alle testers vonden deze Bolletje Kindertaai smaakloos en vooral te zacht. Eén proever gaf een goede tip: 'Zak openmaken en drie dagen laten liggen. Dan komt het wel goed.' De chocoladeletters van Albert Heijn werden door de proevers het meest op prijs gesteld: 'Heerlijk, lekkere cacaosmaak.' De Basismarkt verkoopt het merk Baronie. Dit bleken erg dunne, zoete en plakkerige plakjes. De letters van Aldi werden evenmin gewaardeerd: 'Chemisch melksmaakje.' Het kopen van chocolade in eenkleurige kinderverpakking kon het testteam afraden. Na het proeven van munten en gereedschap riep een tester vertwijfeld uit: 'Is dit chocolade?'

Alumni

Volgend jaar wil de Universiteit Maastricht een zogenaamde uitstroomcampagne op touw zetten. Dit met de bedoeling werkgevers op de hoogte te brengen van de specifieke kenmerken van de Maastrichtse afgestudeerden. De UM is volgens Observant de eerste universiteit die op een zo grootschalige wijze haar alumni aan de man gaat brengen. De actie is niet ingegeven door slechte scores op de arbeidsmarkt van Maastrichtse afgestudeerden, want daarvan is geen sprake. Het gaat er meer om dat werkgevers weten wat ze van een UM-afgestudeerde, die immers groot is geworden in een probleemgestuurde en internationaal georiënteerde omgeving, kunnen verwachten. Hoe de campagne eruit zal zien is nog onderwerp van overleg tussen het reclamebureau en de Stuurgroep communicatie. Overwogen wordt om zowel in de betere dagbladen als in vakbladen te adverteren. Daarnaast wordt gedacht aan direct marketing, eventueel met behulp van diskettes of zelfs cd-rom. In principe is er een budget van acht ton ter beschikking, te verdelen over twee jaar.

Studie-advies

Het bindend studie-advies wordt voorlopig niet ingevoerd op de Tilburgse universiteit, meldt Univers. Het College wilde zo'n advies invoeren, maar ziet daar vanaf nu de faculteiten zich vrijwel unaniem tegen het bindend advies uitspreken. De algemene tendens is dat de faculteiten eerst de resultaten van allerhande andere maatregelen willen afwachten, zoals de prestatiebeurs, in combinatie met de 'verbeterde onderwijspraktijk' en 'betere gegevensverwerking'. De rector blijft echter van mening dat er op dit moment nog te veel schort aan de adviespraktijk. Studenten krijgen volgens hem te vaak te laat te horen dat ze hun studie maar beter kunnen staken en blijven in zijn ogen veel te lang onnodig op de universiteit hangen. In 1998 wil het College het bindend studie-advies opnieuw onder de loep nemen. De faculteiten moeten nog dit studiejaar hun advisering op orde te brengen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.