Raamreclame
Fietswrakken
De Rotterdamse reinigingspolitie heeft samen met ruim veertig studenten van de Erasmus Universiteit en de politie Rotterdam Rijnmond de stad fietswrakken vrij gemaakt. Dat wil zeggen, aldus Quod Novum, de fietswrakken die voldeden aan de wettelijke criteria. Het is namelijk verboden fietsen die niet meer te berijden zijn en duidelijk niet meer door de eigenaar worden onderhouden, op de openbare weg te stallen. Twee weken voorafgaand aan de actiedag voorzag de Reinigingspolitie de fietswrakken van een opvallend bord, als waarschuwing aan de eventuele eigenaar. Deze had vervolgens nog veertien dagen om het wrak te verwijderen. De schroothopen die toch bleven staan, liggen of hangen werden vorige week verwijderd. De Reinigingspolitie fotografeerde en registreerde alle wrakken. Daarna werden ze naar een verwerkingsplaats gebracht, waar vrijwilligers ze demonteren.
Telefoon
Het Bureau van de Groningse universiteit is minder goed bereikbaar dan het Management Team Bureau (MTB) zou willen, zo blijkt uit UK. De Bureaumedewerkers nemen 74 procent van de telefoontjes binnen vijftien seconden op, terwijl de norm van het MTB bij tachtig procent ligt. Ten opzichte van een meting die een jaar geleden werd verricht, is er echter beter gepresteerd. Toen bleef het bureaugemiddelde steken op 59 procent. De projectleider is tevreden: 'Vergeleken met cijfers uit het bedrijfsleven doet het Bureau het heel sterk. Het streven naar betere bereikbaarheid maakt deel uit van een zogeheten kwaliteitsproject. Volgens de secretaris van de universiteit moet het Bureau een 'service-instelling' zijn. Vorig jaar verrichtte de PTT een eerste meting. Vervolgens heeft het MTB normen vastgesteld. Tijdens de tweede meting is eveneens gepeild of de kwaliteit van de beantwoording voldoende is. Om positief te scoren moeten medewerkers 'goedemorgen/goedemiddag' zeggen, denaam van de afdeling en de eigen naam noemen. Slechts 67 procent deed dat.
Groenland
De studenten-expeditie naar Groenland trekt veel belangstelling, schrijft het KU Nieuws. Zo rond de honderdvijfentwintig studenten hebben interesse in de expeditie naar Groenland, die in 1998 moet plaatsvinden. Vanuit bijna alle faculteiten waren de, in meerderheid vrouwelijke studenten, ruim vertegenwoordigd tijdens de informatiebijeenkomst. Alleen de filosofen en theologen kunnen zich, afgaande op hun afwezigheid, boven de poolcirkel blijkbaar weinig voorstellen. De expeditie wordt georganiseerd ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de KUN over twee jaar. De reislustige studenten worden onder andere geselecteerd op een door hen te schrijven onderzoeksvoorstel. De meesten hadden zich laten inspireren door de steekwoorden waarmee de Nijmeegse rector tijdens de diesviering de tocht had aangekondigd: avontuur, uitdaging en betrokkenheid. Maar om dat avontuur mee te mogen beleven moeten de studenten wel een onderzoeksvoorstel schrijven en dat bleek een behoorlijke hobbel. Zoals een eerstejaars het zei: 'Ik heb nog niet zoveel kennis, maar ik ben wel creatief.' Daarnaast moeten de deelnemers over een goede conditie beschikken. Is dat nog niet het geval, dan kan die worden opgevijzeld in het sportcentrum. Daarvoor wordt een speciale training opgezet. De hoofdredacteur van KU Nieuws gaat zelf ook mee.
Dienstreis
Wie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam een dienstreis met het openbaar vervoer wil maken, hoeft voortaan niet meer in de rij te staan bij het NS-loket, maar kan bij het dichtstbijzijnde servicepunt van de VU een kaartje uit de ticketprinter halen. Ad Valvas meldt dat de automaten vorige week officieel in gebruik zijn genomen. Niet alleen bespaart het apparaat de treingebruiker veel tijd, ook het declareren gaat een stuk gemakkelijker. De medewerkers van de servicepunten hebben een speciale training gehad. De kaartjesautomaat moet het autogebruik voor zakelijk verkeer helpen terugdringen. Uiteindelijk moet de auto alleen nog bij hoge uitzondering voor dienstreizen worden gebruikt, aldus het College van Bestuur in zijn vervoersplan voor de komende jaren. De VU denkt er zelfs aan dienstreizen in de toekomst alleen nog maar te vergoeden als ze met het openbaar vervoer zijn gemaakt. De dienst personeelszaken doet op dit moment onderzoek naar de haalbaarheid en gevolgen van dit plan.