De Wewi viert komende maand haar derde lustrum met een scala aan activiteiten, waaronder de Wetenschapswinkel telefoon-in, een symposium voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en een lustrumfeest. De Lustrumkrant is inmiddels overal op de UT verspreid.
In oktober 1981 werd de Wewi op de toenmalige Technische Hogeschool Twente opgericht en de organisatie was volledig in handen van studenten. Twee jaar later kwam de eerste betaalde kracht. Heden te dage vinden vier betaalde deeltijdkrachten emplooi bij de Wewi. 'We werken een stuk professioneler dan enkele jaren geleden', vindt Schlüter. 'Kijk maar naar de procedures en contracten. De Wewi van toen is niet meer te vergelijken met de Wewi van nu.'
De winkel doet zelf geen onderzoek, maar maakt gebruik van het interne netwerk om het elders onder te brengen. Het merendeel van de opdrachten komt bij werkgroepen van Technische Bedrijfskunde en Bestuurskunde terecht. De studenten doen onderzoek, de docenten begeleiden en de Wewi zorgt voor de projectbegeleiding.
Studenten die vrijwillig werk willen doen voor de winkel zijn een zeldzaamheid. Of zoals Schlüter zegt 'een godswonder'. Wel krijgt de Wewi de laatste tijd hulp van afgestudeerden die geen werk kunnen vinden en ervaring willen opdoen. Bovendien kan ongeveer de helft van de opdrachten in het projectonderwijs worden ondergebracht. 'Het is heel dynamisch werk. We houden ons bezig met een breed scala van problemen. Van een particulier aan het Twekkelerveld, wiens behang te snel vergeeld, tot de moeilijkheden van technologische bedrijven, die vastlopen in het productieproces en niet genoeg geld hebben het uit te laten zoeken.'
Bang voor de toekomst in Schlüter niet, ondanks het feit dat de Wewi's van de universiteiten in Leiden, Amsterdam en Rotterdam met opheffen worden bedreigd. 'Zij hebben zich teveel als onderzoeksinstituut willen ontwikkelen en geen rekening gehouden met de belangrijke rol die ze in het onderwijs kunnen vervullen. Wij bedienen klantgroepen, die je niet in de kou mag laten staan. Het is een van de maatschappelijke taken van de UT. In de missie van de UT wordt duidelijk aangegeven dat de universiteit aan dienstverlening wil doen. Daarnaast leveren wij, op zeer bescheiden schaal, een bijdrage aan de werkgelegenheid in de regio. Tenslotte is er natuurlijk ook nog het eigenbelang van de universiteit en dat is het projectonderwijs. Een docent krijgt liever echte opdrachten aangereikt dan dat hij fakeopdrachten moet verzinnen.'
Probleem voor de Wewi is alleen de geringe naambekendheid. Het MKB, toch een van de belangrijkste klantgroepen, weet de winkel amper te vinden. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat dit komt omdat het MKB òf terugvalt op de HTS òf de UT niet durft te benaderen uit angst voor hoge kosten. Tijdens het lustrumsymposium hoopt de Wewi die muur een beetje te kunnen slechten. 'We willen de drempel verlagen. De universiteit heeft een waaier aan mogelijkheden en daar zijn wij er een van. Daarom zullen ook de kennisinstituten, de Liaisongroep en Integrand aanwezig zijn. We denken niet in termen van concurrentie. Ik hoop dat het symposium zal leiden tot een gezamenlijke folder voor de buitenwacht. Want daar gaat het om: de buitenwacht moet onderzoek kunnen laten doen tegen een betaalbare prijs en studenten moeten ervaring kunnen opdoen.'
De staf van de Wetenschapswinkel, van rechts af coördinator DickSchlüter, Ciska Wagenmakers, Ellie Reimerink en Jelle Smit.
![]()