`KUNSTACADEMIES MOETEN OPLEIDINGEN ONDERLING VERDELEN'

| Redactie

De kunstacademies bieden een breed pakket aan opleidingen en afstudeerrichtingen, waarvan de kwaliteit uiteenlopend maar <<op zich>> voldoende is. Er is echter zoveel overlap in het aanbod, dat een herordening en onderlinge afstemming van het beeldende-kunstonderwijs noodzakelijk is. Dat is de kern van het rapport dat een visitatiecommissie deze week heeft uitgebracht over het onderwij

De kunstacademies bieden een breed pakket aan opleidingen en

afstudeerrichtingen, waarvan de kwaliteit uiteenlopend maar

<> voldoende is. Er is echter zoveel overlap in het

aanbod, dat een herordening en onderlinge afstemming van het

beeldende-kunstonderwijs noodzakelijk is.

Dat is de kern van het rapport dat een visitatiecommissie deze

week heeft uitgebracht over het onderwijs in de beeldende

kunsten en vormgeving. De kunstacademies handelen te

gei\"soleerd, schrijft de commissie in haar rapport

<>.

De titel geeft aan wat de academies te doen staat. Ze moeten

hun vakstudies op elkaar afstemmen en elkaar niet langer met

dezelfde opleidingen beconcurreren. Ze doen er verstandig aan

om ook de afstudeerrichtingen beter te spreiden.

Het begrip `afstemmen' vat de commissie overigens ruim op.

Provocerend vraagt ze zich af of een kunstacademie werkelijk

altijd een afdeling autonome beeldende kunst als basis nodig

heeft. Tot dusver vond men dat altijd een voorwaarde.

Door keuzes te maken krijgen de academies elk een eigen

gezicht. Studenten zijn daar gevoelig voor: zij komen af op de

faam van een vakstudie of een docent en zijn niet onder de

indruk als een academie alle mogelijke beeldende-

kunstopleidingen in huis heeft, redeneert de commissie.

Ook intern kunnen de academies hun onderwijs nog veel beter

structureren. De onderlinge samenwerking en afstemming tussen

autonome beeldende kunst en toegepaste kunst is nihil.

Onderwijskundig gezien levert het naast elkaar bestaan van de

twee sectoren dan ook nauwelijks meerwaarde op. Dat de

kwaliteit van de opleidingen desondanks <> goed is,

ziet de visitatiecommissie als een bewijs dat een academie ook

zonder een afdeling `autonoom' kan.

De commissie vindt dat de academies haast moeten maken met om

het onderwijs te vernieuwen en de kwaliteit te verhogen. In

het rapport staat dat de opleidingen daar de laatste jaren

"opvallend weinig werk" van hebben gemaakt; meestal vanwege

teruglopende financie\"n, reorganisaties en de overgang in

1991 naar een vierjarige studieduur.

Maar ook de kwaliteit van de studenten kan beter. De commissie

bepleit een strengere selectie, vo\'o\'r en tijdens de studie.

De toelating wil de commissie centraal regelen, zodat iedereen

op dezelfde criteria wordt beoordeeld. Momenteel kan een

student die door de ene academie is afgewezen door de andere

worden geaccepteerd. Als de academies hun opleidingen eenmaal

scherper gaan profileren, is een betere selectie en toewijzing

van studenten volgens de commissie een logisch vervolg.

Met het voorstel tot herverkaveling van specialisaties sluit

de commissie in feite aan bij het standpunt van

staatssecretaris Nuis. Ook hij vindt dat teveel kunstacademies

dezelfde opleidingen aanbieden. In juni maakte Nuis bekend dat

de academies door herordening 25 miljoen gulden in totaal 25

miljoen moeten besparen.

Die bezuinigingsopdracht wekte de woede op van de academies:

ze menen dat de afgelopen jaren al genoeg bezuinigd te hebben.

De visitatiecommissie toont enig begrip voor dit standpunt. Ze

denkt dat een gelijktijdige herordening en bezuiniging in het

kunstenonderwijs een lastige zaak zal worden.

Een ander struikelblok vormen de `kunst-georie\"nteerde'

opleidingen, die de lerarenopleidingen ongeveer vijf jaar

geleden startten om hun dalende studentenaantallen te

compenseren. De academies zeggen dat daar eerst een oplossing

voor moet komen.

De visitatiecommissie vindt dat deze opleidingen, die geen

toelatingseisen hanteren, beslist bij de herordening betrokken

moeten worden. Hoe dat moet, laat de commissie evenwel in het

midden: opheffing is e\'e\'n van de mogelijkheden die zij

noemt. Een andere commissie moet dat idee maar verder

uitwerken.

* Het landelijk Overleg Beeldende Kunstonderwijs (OBK)

onderschrijft de aanbevelingen in het rapport. Toch hadden de

academies graag voorbeelden gezien waarin de commissie haar

idee\"en over differentiatie en profilering concreet uitwerkt.

Dat zou de discussie "wat meer substantie" geven. In een

centrale aanmelding ziet het OBK niets: dat geeft alleen maar

bureaucratische rompslomp.

De HBO-raad spreekt over een "bruikbare basis" voor een

verdere selectie en vergroting van de kwaliteit. Volgens de

HBO-raad wordt het echter moeilijk om de aanbevelingen die de

commissie hierover geeft ook uit te werken. Tenzij de

"uniforme aanslag van 25 miljoen gulden" van tafel gaat, aldus

de HBO-raad.

De visitatiecommissie bespreekt na haar idee over de toekomst

van het beeldende-kunstonderwijs nog de kwaliteit van de

afzonderlijke academies. Om deze oordelen was dit voorjaar

veel te doen: de academies waren het na lezing van het

concept-rapport grondig oneens met de commissie. Het concept

zou rammelen van de feitelijke onjuistheden en de toonzetting

was de academies onaangenaam negatief. Na overleg beloofde de

commissie haar huiswerk over te doen.

SINT JOOST, BREDA

Het oordeel over de academie voor Beeldende Kunsten Sint Joost

is ook in de definitieve versie van het rapport hier en daar

`pittig' te noemen. Zo constateert de commissie dat de

directie vaak zonder overleg besluiten neemt, waardoor er bij

de afdelingen weinig draagvlak voor is en de uitvoering nogal

eens hapert. Ook aan de bestuurlijke vaardigheden van de

coo\"rdinatoren schort het: belangrijke beslissingen worden

door tijdgebrek als hamerstuk afgehandeld.

De commissie is positief over het klimaat binnen Sint Joost.

Met uitzondering van de theorievakken, die naar de mening van

de commissie een te gei\"soleerde plaats innemen, functioneert

Sint Joost goed. Wel beveelt men aan de beoordelingswijze van

de autonome afdeling nog eens te bekijken. Studenten verlangen

een duidelijke en beter beargumenteerde beoordeling van hun

werk. Sint Joost is hier overigens niet uniek in. "De

problematische kwaliteit van de argumentatie en fundering van

de oordelen is geen onbekend fenomeen bij de academies en

daarbuiten", schrijft de commissie droog.

HOGESCHOOL ROTTERDAM & OMSTREKEN

De commissie vindt dat studenten op de Academie van Beeldende

kunsten van Hogeschool Rotterdam & Omstreken een goede

opleiding krijgen. Ze is positief over het onderwijs-concept,

waarin studenten volop ruimte krijgen om hun persoonlijke

drijfveren en fascinatie tot voorwerp van hun werk te maken,

aldus het rapport. Ander academies hebben deze benadering

overgenomen, maar Rotterdam is er het verste mee.

De beroepsvoorbereiding verdient meer aandacht. Zoals op veel

andere academies is dit onderdeel ingeklemd tussen de

praktijvakken. Docenten hechten er geen bovenmatig grote

waarde aan en besteden hun tijd liever om studenten techniek

en vaardigheden aan te leren - de beroepspraktijk komt later

wel. Ten onrechte, vindt de commissie. Ook de aanpak van de

stages verdient in haar ogen verbetering.

HOGESCHOOL KATHOLIEKE LEERGANGEN TILBURG

De commissie vindt dat de Academie voor Beeldende Vorming in

Tilburg - e\'e\'n van de twee academies die speciaal zijn

bedoeld als lerarenopleiding - haar studenten een verkeerd

perspectief voorhoudt. De academie gaat ervan uit dat een

goede leraar in de eerste plaats kunstenaar is en richt het

onderwijs ook zo in.

De combinatie leidt er echter toe dat studenten moeten

schipperen met hun tijd. Het gevolg is, zegt de commissie, dat

studenten een "lagere graad van professioneel kunstenaarschap"

bereiken. Dat wreekt zich als afgestudeerden zich naast - of,

vanwege de geringe vraag, in plaats van - het leraarschap gaan

vestigen als autonoom kunstenaar.

In een vierjarige vakstudie, gevolgd door een jaar kopstudie

tot leraar, ziet de commissie meer perspectief. Als het

landschap van het beeldende-kunstonderwijs op de schop wordt

genomen, is het goed als Tilburg de ruimte krijgt om te

experimenteren met een dergelijke studie-opzet. De commissie

betreurt het dan ook dat in de Tilburgse toekomstplannen deze

gedachte niet is opgenomen.

HOGESCHOOL 'S HERTOGENBOSCH

Van de academie voor Kunst en Vormgeving heeft de commissie

een goede indruk. Het is de kleinste kunstacademie van

Nederland, wat een nadeel maar ook een voordeel is. Een

nadeel, omdat van de docenten erg veel wordt gevraagd. Voor

extra taken hebben zij geen tijd. Bovendien is het onderwijs

niet hun `kerntaak': ze doen het er naast hun kunstenaarschap

bij. De betrokkenheid bij de ontwikkeling van het onderwijs is

daardoor soms gering, aldus het rapport.

Tegelijkertijd is de omvang van de academie een voordeel,

omdat de academie flexibel en slagvaardig kan reageren. Er is

een knusse, intieme sfeer waarin docenten en studenten elkaar

makkelijk benaderen. Een artistieke vrijhaven, noemt de

commissie 's Hertogenbosch.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.