Flexi
Tussen 1990 en 1994 nam de hoeveelheid tijdelijk personeel flink toe (van 711 naar 817 fte). In 1995 volgt een daling tot 729 fte. Bij uitsplitsing blijkt dat de trend bij het tijdelijk wp de golfbeweging volgt: van 561 fte in 1990 via 691 fte in 1994 naar 641 fte in 1995. Voor het tijdelijk obp is dat niét het geval: de omvang daarvan daalt vrijwel constant, van 150 fte in 1990 tot 88 fte in 1995 (hoeveel mensen van vlees en bloed achter die fte's schuilgaan kunnen de P&O/FEZ-rekenmeesters niet zeggen).
Wat is er met die tijdelijke obp-ers gebeurd? Volgens experts is het mogelijk dat een deel nog aan de UT werkt, maar dan als uitzendkracht. Niet geregistreerd, want geen tijdelijk contract, geen ambtenarenstatus, geen wachtgeld. Los van de kwestie of deze vorm van flexibilisering vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de UT de schoonheidsprijs verdient, prangt de morele vraag: trekt de UT het wp voor?
Simpel
Ziet u het niet meer zitten? Levensmoe? Slecht geslapen vannacht en is dat de druppel die de emmer doet overlopen? Geen probleem. De gemeente Enschede heeft de oplossing en die is zo netjes dat het nog een ongeluk lijkt ook. Pak het stalen ros of de benenwagen en probeer het campusterrein op te komen vanaf de Hengelosestraat. Niet over twijfelen, gewoon doen. Bij ongelukken keren levensverzekeringen doodeenvoudig uit. Er zijn twee mogelijkheden. De ene nog mooier dan de andere: de kant van de portiersloge (of wat daarvan over is) of de provisorische overgang bij De Broeierd. Deze is natuurlijk alleen op automobilisten berekend, maar daar is het misschien allemaal wel om te doen. De weg naar de portiersloge is verworden tot een vervaarlijke zandbak met obstakels. Funest voor lijf, leden, hoge hakken, strakke rokken, gepoetste schoenen, dunne fietsbanden en alles wat UT-ers verder het terrein op willen smokkelen. De overgang bij De Broeierd is nog spectaculairder. Daar gaat het namelijk niet alleen om behendigheid (de slalom tussen de auto's door), maar ook om snelheid (die koektrommels staan niet stil). Ook de tijdelijke stoplichten daar passen prima in het plaatje. Links af slaan is niet in het verhaal opgenomen, terwijl je dat juist zou willen om de zandbak bij de portier te vermijden. Ondertussen roept de projectleider van de gemeente dat fietsers niet moeten zeuren. Kijk, daar worden wij nou simpel van.