Nieuw advies verkeer campus

| Redactie

De UT heeft opnieuw advies gevraagd bij de gemeente Enschede en Stedenbouwkundigadviesbureau Zandvoort over de verkeerssituatie op de campus. Zandvoort is het bureau dat het UT-structuurplan mede heeft uitgewerkt. Aanleiding zijn de klachten over de onlangs geasfalteerde Drienerlolaan en het verdwijnen van de gescheiden fietspaden. Fietsers voelen zich niet langer veilig op weg van de portiersloge

De UT heeft opnieuw advies gevraagd bij de gemeente Enschede en Stedenbouwkundigadviesbureau Zandvoort over de verkeerssituatie op de campus. Zandvoort is het bureau dat het UT-structuurplan mede heeft uitgewerkt. Aanleiding zijn de klachten over de onlangs geasfalteerde Drienerlolaan en het verdwijnen van de gescheiden fietspaden. Fietsers voelen zich niet langer veilig op weg van de portiersloge naar de Vrijhof en de Bastille.

De vernieuwde Drienerlolaan is volgens velen een racebaan geworden. Dit lijkt bovendien in strijd met het streven van de UT het langzame verkeer en bussen voorrang te geven op auto's. Peter op den Brouw van het Facilitair Bedrijf (FB) begrijpt de commotie, die over de fietspaden is ontstaan, maar zegt tevens dat 'de deskundigen het er ook niet allemaal over eens zijn'. Op den Brouw: 'Gezien de reacties op de nieuwe situatie vragen we ons echt af of we het zo verkeerd hebben gedaan. De Drienerlolaan is nu net als de rest van de ring bedekt met een laag asfalt en is ook even breed. Het aangezicht is alleen anders, omdat de voorheen noodzakelijke slijtlaag van fijn grind ontbreekt. Asfalt is tegenwoordig van een dermate kwaliteit dat deze laag niet meer nodig is.'

Op den Brouw geeft toe dat het FB misschien te logisch heeft doorgeredeneerd in het streven de Drienerlolaan op de ring aan te sluiten. Op de andere wegen van de ring, waaronder de Zul en de Hallenweg, rijden het langzame en het gemobiliseerde verkeer ook op dezelfde weg. 'Deze week komt het adviesbureau met een nieuw advies. Waar het waarschijnlijk op neerkomt is dat we, om de weg een ander aangezicht te geven, de Drienerlolaan alsnog bedekken met een grindlaag. Ook zullen we wellicht toch nog een verkeersdrempel aanleggen om het verkeer af te remmen.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.