Kuiper bepaalt met haar exposities in behoorlijke mate het aanzien van het BB-gebouw. wat dat betreft stoort het haar dat ze nooit wordt geraadpleegd over de inrichting van het gebouw, althans zodra deze het aanzien van de expositie schaadt. Het kan zo maar gebeuren dat iemand een grote klok in de buurt van zo'n tentoonstelling hangt. Dat is het nadeel van vrijwilligerswerk, je hebt nergens officieel inspraak'.
De meeste reacties op de exposities komen van de gangbewoners waar de vitrines staan en zijn voorspelbaar: bij abstract werk is het meestal 'afgrijselijk', terwijl de figuratieve kunst op meer waardering kan rekenen, aldus Kuiper. Dat zegt wellicht meer over het culturele besef van de mensen dan over de kwaliteit van de exposities.
De huidige expositie met glasobjecten van kunstenares Ronny Knippen zal geen controversiële reacties oproepen: de glazen voorwerpen zijn vooral erg mooi en beslist niet aanstootgevend. Knippen is geen provocerende avant-garde kunstenares, ook al houdt ze er een experimentele werkwijze op na. Die benadering zit hem eerder in het uitproberen van nieuwe technische procédés met glas, dan in het ontwikkelen van een volstrekt nieuwe beeldtaal. Knippen houdt van eenvoud: 'Minder is vaak meer'. Het experimenteren met nieuwe procédés is een kwestie van vallen en opstaan: het gaat vaker mis dan goed. Als de uitzettingscoëfficiënten van verschillende soorten glas niet met elkaar stroken breekt het kunstwerk bij verwarming of afkoeling. Maar Knippen laat zich niet kisten. Ze gaat net zolang door tot het wel lukt: 'Proberen en proberen tot ik roep: Eureka!'
De glasobjecten van Ronny Knippen zijn nog t/m 29 november te zien in het BB-gebouw.
Patricia Kuiper
![]()