Telelearning en allerlei klusjes voor docenten

| Redactie

Naam: Tabitha Dingjan Leeftijd: 22 jaar Studie: vierdejaars toegepaste onderwijskunde Baan: student-assistent voor TeLeTOP Waarom wilde je student-assistent voor TeLeTOP worden? 'Ten eerste speelt telelearning een grote rol op de UT. Ik zat in de centrale studentenraad en het onderwerp interesseerde mij. In het blad van de SRD schreef ik een artikel. 'Hoe kijk je tegen teleleren aan als je niet bi

Naam: Tabitha Dingjan

Leeftijd: 22 jaar

Studie: vierdejaars toegepaste onderwijskunde

Baan: student-assistent voor TeLeTOP

Waarom wilde je student-assistent voor TeLeTOP worden?

'Ten eerste speelt telelearning een grote rol op de UT. Ik zat in de centrale studentenraad en het onderwerp interesseerde mij. In het blad van de SRD schreef ik een artikel. 'Hoe kijk je tegen teleleren aan als je niet bij TO betrokken bent?' Daar ging het over. Teleleren is een promotiemiddel van rector Van Vught. Het was voor de CSR belangrijk. Daar dachten we: 'Wat kunnen we ermee?' Vanuit die gedachte hield ik mij ermee bezig. Toen er een oproep kwam voor student-assistenten bij TeLeTOP dacht ik: dat moet ik proberen. Lijkt me heel leuk! Voor één vak werkte ik vervolgens twee dagen. Nu nog één dag. Financieel is het natuurlijk aantrekkelijk. Het verdient goed. Maar ik geef ook rondleidingen bij de Grolsch. Dat verdient iets beter.'

Wat houdt je student-assistentschap in?

'Op dit moment doe ik twee dingen. Ik doe klusjes voor docenten en ik werk aan het systeem dat het TeLeTOPteam zelf ontwikkelt. Voor een docent stel ik bijvoorbeeld een begrippenlijst op voor een bepaald vak. Of ik zoek naar een leuke opdracht voor eerstejaars met behulp van Internet. Kleine dingetjes, zoals buttons gelijksoortig maken en lay-outs verzorgen, doe ik met het TeLeTOPteam. Het is in feite programmeerwerk. Dat is heel leuk. Ik doe de studierichting onderwijsorganisatie en -management (O&M). Dan leer je niets over programmeren. Maar dit is heel praktisch. Vooral buttons consistent maken, vind ik heel gaaf. Een filmpje over de bieb downloaden, de saaie stukjes eruitknippen en het geheel een goede achtergrond geven, dat is leuk. Bij TO krijg je de vakken multimedia-programmeren en lineaire hypermedia. Maar iedereen kan dit programmeerwerk doen. Je moet het gewoon interessant vinden. De mensen van TeLeTOP helpen je wel. Maar tweede- of derdejaars moet je wel zijn.'

Hoe denk je over TeLeTOP?

'Positief. Er speelt van alles door mijn hoofd. Het project heeft goede perspectieven. Maar men moet wel de juiste weg in slaan. Het moet niet te individualistisch worden. Ik bedoel, je zit metvijfentwintig mensen in een virtuele classroom. Je buurman zit een paar meter van je af. Ook achter een computer. Je weet niet wat de ander op dat moment leert. Samenwerken in zo'n virtuele classroom is niet makkelijk. Men moet uitkijken dat het geen één op één leersituatie wordt tussen leraar en leerling. Dat je een machine hebt waarmee het onderwijs overzichtelijk wordt aangeboden, is erg handig. Je kunt alles gemakkelijk opzoeken. Veel handiger dan een syllabus en losse papieren die in je kamer rondslingeren. Het helpt je om planmatiger te werken.'

Wat zijn nadelen aan je student-assistentschap?

'Af en toe kost het opstellen van zo'n begrippenlijst erg veel tijd. Als docenten zich daarmee bezig zouden houden, is dat zonde. Maar het kost mij ook veel tijd. Maar ja, daar ben je student-assistent voor. Definities uitzoeken, goed begrip van woorden vinden. Voordat je die begrippen uit een bepaald vakgebied te pakken hebt, dat duurt even.'

Raad je studenten een assistentschap aan?

'Ja. Je ziet het studeren vanuit de kant van docenten. En je verdient natuurlijk geld. Het heeft nog meer leuke kanten. We hebben een band gevormd met een paar mensen van het TeLeTOPteam. Na de oratie van Betty Collis, begin oktober, traden we voor de eerste keer op. Dat was leuk!'

Tabitha Dingjan: ...klusjes voor docenten en TeLeTOP...
Tabitha Dingjan: ...klusjes voor docenten en TeLeTOP...

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.