Hoe de UT zelf over die pagina denkt

| Redactie

Paginagroot is de advertentie. In Tubantia en Volkskrant. 'Onze universiteit is de beste van Nederland,' luidt de tekst. 'Beste' is vet gedrukt. Het Elseviers/Nipo-onderzoek bombardeert vier UT-opleidingen tot de beste van Nederland. Dat de universiteit daar blij mee is, laat ze merken. Hoe komt de advertentie over bij het (UT)publiek? Een paar reacties.

't Is een beetje overdreven pochen,' zegt Rikko Verrijzer, INF-student. 'Het is natuurlijk goed dat de UT de beste is, een knappe prestatie, maar zo'n pagina kun je moeilijk nog bescheiden noemen. Bescheidenheid is hier op zijn plek. Dat geld voor die advertentie hadden ze beter kunnen uitgeven aan zaken waarmee je deze positie kunt behouden. Alhoewel, als er door de advertentie weer meer studenten binnenkomen, levert dat ook weer meer geld op.'

'Gelikt en netjes,' vindt portier Nijland van het Informaticagebouw. 'Qua beoordeling van de opleidingen is het heel moeilijk om een goed oordeel te geven. Ik heb niet zo'n universitaire opleiding gehad. Maar het reilt en zeilt hier op de UT wel goed. Het is natuurlijk zeer goed als dit resultaat uit de enquête komt. Dan mag je dat als UT ook zo opschrijven.' De tekst 'Universiteit Twente' onder het UT-logo had best wat groter gemogen, vindt hij.

'De UT schijnt de beste technische researchlabs te hebben,' zegt AKI-student Tim van Tuil. 'Op zich ben ik het wel met de tekst eens. De Campus is een apart dorp geworden. Daaruit blijkt de kwaliteit van de universiteit. De UT/Campus is zo compact en samengenomen, je hoeft de stad niet meer in. Ik bedoel, als student kun je hier alles. Van de studies ben ik niet zo op de hoogte, maar ik hoor er wel zeer positieve verhalen over. De tekst is wel een beetje arrogant, maar dat is op zich geen probleem. Kijk, of de UT de beste van Nederland is, kan ik moeilijk zeggen. Mijn referentiekader is niet zo uitgebreid. Maar ik kan het scholieren wel aanraden om in Enschede te gaan studeren. Niet om de stad Enschede, maar om de UT-Campus. Die is namelijk OK. Het is een soort kwaliteitsstelling. Je kunt de advertentie opvatten als: 'Hier valt iets te halen. Wij staan boven anderen.'

'Dat mag best, zo'n advertentie,' zegt electromonteur H. Stoelers. Zeker in je eigen regio.' Collega C. Hek vult hem aan: 'Ik zou niet weten wat er verkeerd aan is. Het is toch vrijheid van pers? Het sluit wel aan.'

TW/RC-bewoner Alwin Lichtendhal en student Herbert van de Kooij laten de advertentie even inwerken. 'Grappig. Leuk dat ze dat over onze UT zeggen,' merkt Alwin op. En over de trotse uiting: 'Die houding is wel goed, maar of dat officieel zou mogen, weet ik niet. Maar het heeft wel iets.' Van de Kooij had meer informatie op de pagina gewild. 'Ik vraag me af of je met zo'n hele vrije ruimte, zo'n hele pagina, niet veel meer kan en moet doen. Ik bedoel: hoezo de beste? Dan wil ik als lezer meer informatie! Vervolgt: 'Ja, dat zou ik denken als ik scholier was. Ik wil best naar die universiteit, maar wie kan ik bellen dan?' Beiden zijn het erover eens dat de tekst niet verkeerd is. 'Als je de doelgroep, dat is de jeugd, wilt bereiken, dan mag zo'n advertentie best blufferig zijn.'

'Goed,' vindt A. van der Veen, opleidingsdirecteur BSK. 'Zou ik ook zo gedaan hebben. Het gaat om een beperkt segment van de studenten. Daar moet je op concurreren, op kwaliteit. Hoe trek je de aandacht van aanstaande studenten en ouders. Dat is het probleem. Vroeger adverteerde de UT met 'De wijzen komen uit het oosten.' Dat is een foute benadering. Het gaat om wat er feitelijk staat. Het is goed om met kwaliteit te komen in een advertentie.'

'O, gaat het om die opschepadvertentie,' reageren enkele senior-hooglerarenc.q. medewerkers van TW lachend. 'Nou, hij is iets 'te'. Het is een moderne advertentie naar Amerikaanse snit. Dat past bij onze rector. Maar het is een beetje griezelig.' 'Kijk, het is fijn dat zoiets ook voorkomt,' zegt één van hen. 'Ik bedoel, de zelfperceptie van de UT is duidelijk niet zo goed. Dit is daar een uitvloeisel van. De UT heeft een beetje een minderwaardigheidscomplex. Die advertentie mag wel, maar er zal wel een beetje om gelachen worden. Je hoort vaak: 'Twente, wat moet je daar nou?' Maar we hebben echt wel wat te bieden. In zo'n advertentie moet je daarvan zoveel mogelijk laten zien. Delft is oud en eerbiedwaardig, Twente is jong. Daarom hebben we hier de behoefte ons steeds te bewijzen. De UT mag zich dan best de beste vinden. Met andere woorden: en dat we toffe jongens zijn, dat willen we we-he-ten.' 'Maar,' gaat hij verder, 'als je zoiets zegt, is dat een beetje gevaarlijk. Het kan tegen je gebruikt worden. De advertentie is te universeel gesteld.'

'De beste, dat is erg overdreven,' reageert zijn collega. Hem valt nog iets op. TW komt er in het onderzoek onder hoogleraren ook als beste uit, maar dat staat niet in de UT-advertentie. 'Hij is op studenten gericht, daar komt het door.'

'Zo gaat dat tegenwoordig,' merkt een medewerker op als zijn TW-collega's hem staande houden en hem expliciet naar zijn mening over de advertentie vragen. 'Je bent tegenwoordig dom als je dit soort kansen laat liggen. Als de UT als beste universiteit uit onderzoek naar voren komt, moet je dat subtiel in de boodschap verpakken. Reclameboodschappen moeten nou eenmaal compact zijn.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.