En dan wil je chipkaart dus geen snickers betalen in de automaat. En dan denk je: als ik nou eens probeer er een gulden bij op te zetten? De opwaardeerautomaat slikt gretig je gulden in. Je drukt op 'teruggave kaart', en het apparaat geeft je kaart terug met de melding: 'Saldo is niet bijgeschreven'. Enfin, je informeert bij de kantinejuffrouw, die je doorverwijst naar de zesde verdieping van het BB-gebouw. Daar wordt de kaart gescand, geanalyseerd, doorgelicht en gecheckt. Dat ding is prima in orde, gelukkig maar. Het argument dat het desondanks met deze kaart niet mogelijk is iets bij- of af te schrijven bij de eerste de beste vier automaten in het EL/TN- of BB-gebouw, ontlokt slechts het commentaar dat volgens de computer de kaart toch écht in orde is. Maar wellicht dat Centrale Studenten Administratie mij verder kan helpen.
Dat kan CSA, maar niet om 16.15 uur. De volgende dag blijkt het geen enkel probleem om mijn saldo terug te krijgen (nee, natuurlijk kan ik die gulden die de opwaardeerautomaat heeft ingeslikt niet terugkrijgen. Ik had nooit op het verkeerde pad willen raken, maar zie mij nu genoodzaakt een snickers uit de kantine te stelen). En natuurlijk kan ik een vervangende kaart krijgen, ware het niet dat die op zijn.
Volgende week echter, komt alles goed, verzekert men. Intussen wandel ik naar de Bastille om een extra kaart te halen zodat ik tenminste een kopietje kan maken of een broodje kan halen... De volgende week: ik lever mijn kaart in, krijg keurig f 19,80 uitbetaald, en krijg een gloednieuwe medewerkerskaart mee. Ik wandel maar weer naar de Bastille om mijn tijdelijke kaart in te leveren, en vervolgens naar het EL/TN gebouw om het kaartnummer te laten veranderen in het gebouwtoegangssyteem. Dit echter, blijkt onmogelijk, omdat het een gloednieuwe kaart betreft die voor november a.s. geen zicht biedt op gezellige nachtelijke uurtjes overwerk. Tja, dan maar weer terug naar CSA. Of ik mijn oude kaart weer terug kan krijgen voor f 19,80. Tuurlijk kan dat. En of daarop dan a.u.b. een tientje in mindering kan worden gebracht voor de f 10 die ik zojuist op die mooie nieuwe kaart het gestort. Nee, dat kan helaas niet, maar als ik nou even naar de Bastille wandel, daar staat een uitbetaalautomaat...
Dus ik wandel maar weer een keer naar de Bastille, waar de uitbetaalautomaat hardnekkig blijft volhouden dat mijn kaart is beschadigd. Navraag leert dat dit komt omdat de desbetreffende automaat ook nog niet is aangepast aan de nieuwe kaarten. Sterker, er is geen enkele automaat op de UT in staat uit te betalen. Zo begint het wel enigszins vermoeiend te worden. Echter, als een reddende engel is daar een campusmeneer die met een flinke dosis medemenselijkheid alle bureaucratische vicieuze cirkels met een simpele actie kortsluit: ik krijg gewoon een nieuwe oude medewerkerskaart mee. Prachtig. Mooi. En tja, dat vervolgens het toegangssysteem in EL/TN niet aan de praat te krijgen is, is hopelijk van tijdelijke aard. Lang leve de chipkaart.