Het is droevig gesteld met het gebruik van moderne informatie- en communicatietechnologie (ict) in het hoger onderwijs. Een enkele willekeurige docent trekt de kar, terwijl studenten thuis niet eens goede apparatuur
hebben. Als universiteiten niet meer doen, kost ict-onderwijs
alleen maar geld.
Die conclusie trekt de directeur van de Open Universiteit prof.dr. H.C. de Wolf. Hij deed een onderzoek voor de Wetenschappelijk Technische Raad van Surf, de beheerder van het universitaire netwerk.
De Wolf beklaagt zich erover dat de besturen van universiteiten en hogescholen zich nauwelijks met ict-toepassingen bemoeien. Alles wat er gebeurt is het werk van enkele geïnteresseerde docenten. Als die wegvallen, neemt
het onderwijs weer zijn traditionele vormen aan.
Daarnaast is er volgens De Wolf te weinig geld, en weten met name de hbo-docenten nauwelijks van de hoed en de rand op ict- gebied. Ook de universiteiten krijgen er van langs. Zij moeten eens zorgen dat studenten thuis een goede computer en goedkope inbelvoorzieningen krijgen. Overigens komen de technische universiteiten er genadig af. Zij zijn de enige die doorhebben dat ict in het onderwijs leuk is.
Waar ict-onderwijs wel van de grond komt, gebeurt dat volgens De Wolf doorgaans op de verkeerde manier. Docenten gebruiken de moderne informatietechnologie voornamelijk ter ondersteuning van hun colleges. Ze hebben niet door dat ze hun onderwijs juist radicaal anders moeten opzetten.
Zoals het nu gebeurt, kost ict-onderwijs volgens De Wolf alleen maar geld. Het zijn volgens hem de universiteitsbesturen die deze impasse van bovenaf moeten doorbreken. 'Want door structureel gebruik van ICT wordt het
onderwijs aantoonbaar beter.'
HOP