Judith Mulder, BSK-studente, is nog aan het bijkomen van een week hard werken en weinig slapen. Elke dag was ze al om zeven uur uit de veren. Tot zes uur 's avonds hielp zij scholieren op weg met Engels, Duits en Frans. Pas als de tieners aan het eind van de avond eindelijk sliepen, konden zij en de tien andere studenten nog vergaderen over de vorderingen. Voor middernacht lag zij zeker niet in haar bed. 'Ik heb me opgegeven, omdat ik werken met jongeren leuk vind. Geld speelde natuurlijk ook een rol. Ik moet toegeven, dat het bijspijkeren tegenviel. De scholieren benaderen je als een lerares. Ze stellen hele specifieke vragen en verwachten daar meteen een antwoord op. Dat had ik vaak niet. Veel moest ik eerst opzoeken. De kennis was er wel, maar ver weg.'
Koen Zweers, BIT-student, heeft zich vorige week prima vermaakt. Ook hij hield zich bezig met talen. 'Ik was altijd al goed in Duits en Engels op school. Sinds ik in Twente zit, spreek ik die talen nauwelijks. Jammer. Het bijspijkerkamp was voor mij een goede manier om oude kennis weer boven te halen.'
Iedereen sliep in Logica. De groepen waren ingedeeld naar leeftijd. Zweers sliep bij vijftien- en zestienjarigen op de slaapzaal. 'Voordat ik kon gaan slapen, moest ik er voor zorgen dat iedereen stil was. De eerste paar dagen had ik daar geen moeite mee. De scholieren waren enthousiast en wilden er keihard tegen aan. Dus ook op tijd naar bed. Aan het eind van de week werd feesten belangrijker dan studeren. Koninginnedag sprong eruit. Met zijn allen zijn we lekker de stad in geweest. De week was snel om. Zaterdag had ik verdomd veel moeite om afscheid te nemen. Je bouwt immers een sterke band op tijdens zo'n week.' Ook Mulder vond het 'dag' zeggen zwaar. 'Ik weet zeker dat er veel nieuwe vriendschappen zijn onstaan. Hartstikke leuk.'
Noortje van de Poel, TBK-studente, stuurde de scholieren, als ze twijfelde, door naar hun eigen leraar op school. 'De meeste dingen wist ik gelukkig nog. Het verbaasde me hoeveel scholieren niks van de Nederlandse grammatica begrepen. Hoe wil je een andere taal leren als je je moedertaal niet goed spreekt. Het probleem lag al bij de basis, dus.'
Jeroen de Kok, medewerker van Summercampus is trots op de deelnemende studenten. 'De scholieren hebben veel van hen geleerd. Daarnaast deden alle studenten enthousiast mee met het avondprogramma, dat vaak uit sport bestond. Het klikte gelukkig meteen tussen de tieners en hun begeleiders. Dat moet je toch altijd maar afwachten. De eerste Summercampus is in ieder geval geslaagd,' aldus De Kok.