Opmerkelijk

| Redactie

Klanten kopen graag produkten waarvan de prijs eindigt op een 9, schrijft dagblad Tubantia/De Twentsche courant. Het is al lang bekend dat je met het eindcijfer de prijs net onder de psychologische grens van bijvoorbeeld één of tien gulden houdt. Maar uit een Amerikaans onderzoek blijkt nu ook dat de 9 geassocieerd wordt met een minder goede kwaliteit. Het cijfer wordt namelijk het meest gebruikt

Klanten kopen graag produkten waarvan de prijs eindigt op een 9, schrijft dagblad Tubantia/De Twentsche courant. Het is al lang bekend dat je met het eindcijfer de prijs net onder de psychologische grens van bijvoorbeeld één of tien gulden houdt. Maar uit een Amerikaans onderzoek blijkt nu ook dat de 9 geassocieerd wordt met een minder goede kwaliteit. Het cijfer wordt namelijk het meest gebruikt bij lager geprijsde goederen. De 5 daarentegen, wordt veel ingezet bij produkten waar meer geld voor moet worden neergeteld. Ziet een klant het getal 99 dan gaat hij of zij er van uit dat het produkt in prijs is verlaagd of in de uitverkoop en dat de prijs de laagste in de produktsoort is. Bovendien trekt men de conclusie dat de prijs al een tijdje niet meer is verhoogd. De winkelier die zijn produkten een kwaliteitsuitstraling wil geven, doet er goed aan het bedrag op het etiket op een 0 te laten eindigen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.