Information Plaza blijft gemoederen bezighouden

| Redactie

'Overschilderen', 'bankjes en parasolletjes erbij'. Het zijn zomaar wat suggesties van de zijde van het college van bestuur om Information Plaza, de bizarre kunstuiting tussen Bastille en Vrijhof, enig leven in te blazen. 'Te dom voor woorden!', 'cultuurbarbarij van jewelste' luidt de repliek van kunstenaarszijde. Het is duidelijk: drie jaar na dato zorgt Andrea Blums kunstwerk nog altijd voor opschudding. Tijdens het culturele ontbijt vorige week donderdag -dit keer met de drie leden van het CvB- was het wederom kassa.

Frits Schutte windt er geen doekjes om: 'Information Plaza is mooi.' Maar Arie van der Hek is er niet kapot van en stelt voor het ding over te schilderen. Rector magnificus Frans van Vught is evenmin enthousiast: 'Ik vind het niet geslaagd als kunstwerk. Volgens Blum zou het een ontmoetingspunt zijn, een plein waar mensen samenkomen, maar dat werkt dus niet. Iedereen fietst eronderdoor, of loopt er snel overheen, niemand gaat er zitten. Het Torentje van Wim T. Schippers en de vijver langs de Vrijhof daarentegen doen het prima. Bij mooi weer zitten daar de mensen, niet bij Blum.'

Als Van Vught destijds mee had mogen beslissen had hij niet voor Blum gekozen: 'De campus is een groengebied met een vriendelijk imago, daar past zo'n betonnen geheel niet bij.' Om het kunstwerk bij de rest van het campusleven te betrekken ziet Van Vught voor de Student Union een mooie taak weggelegd: 'Als straks de Bastille omgebouwd wordt tot studentenfaciliteit, dan is het niet ondenkbaar dat in de UTake een café komt met terras. Daardoor kan er bij het kunstwerk meer leven ontstaan.'

Kunsthistorica Elvira van Eijl, verbonden aan de AKI, is het niet eens met de zitjes van Frans. 'Te dom voor woorden!'. Ook de lik verf van Van der Hek schiet haar in het verkeerde keelgat. 'Dat kun je gewoon niet maken! Alleen al juridisch niet. Het is gewoon inbraak op iemands auteursrechten. Een kunstwerk is een geestelijk eigendom, daar kun je niet zomaar wat aan veranderen. Ik ga toch ook niet zomaar iets op een schilderij tekenen, omdat het daar gezelliger van wordt!' Van Vught vindt het amusant dat zijn voorstel heftige reacties oproept: 'Wat dat betreft is het absoluut een succes.'

Van Eijl zelf is wel erg te spreken over het werk: 'Als beeld vind ik het geslaagd. 's Avonds kun je van verre de lichtkrant zien. Daarmee vervult het een zekere centrumfunctie. Die lichtkrant neemt men overigens vaak te letterlijk. Natuurlijk kun je in een echte krant alles preciezer en beter lezen. De lichtkrant fungeertpuur symbolisch, het is een metafoor voor de UT als infocentrum. We leven in een wereld van informatie, media en nieuws. Dat laat dit werk zien.'

Hannah de Vries, hoofd cultuurcentrum sluit zich hierbij aan: 'Het werk past goed op de UT. Het staal en beton contrasteren sterk met het campusgroen, maar dat doen de high-tech activiteiten van de UT toch ook? Wij zijn een high-techgemeenschap in een parkachtige omgeving. Dat benadrukt Blum.' De Vries is het met Van Vught eens dat Information Plaza niet als communicatiepunt functioneert. 'Als de Bastille verbouwd wordt tot studentenbolwerk kun je het kunstwerk niet links laten liggen, dat moet je bij de plannen betrekken. Parasolletjes en Hartmanmeubels zijn natuurlijk uit den boze! Je maakt mij niet wijs dat Van Vught dat echt wil. Van Eijl gaat daar wel erg serieus op in.'

De Vries vindt de bankjes van het kunstwerk niet uitnodigend. 'Misschien kan er in goed overleg met de kunstenaar iets comfortabelers geplaatst worden? En waarom doen we niet eens een experiment met de lichtkrant? Een gedichtenwedstrijd of iets dergelijks? Ik vind overigens wel dat een kunstenaar voor dergelijke suggesties open moet staan, zeker als blijkt dat een werk niet goed functioneert.'

Zelf heeft De Vries nog nooit op Information Plaza gezeten, bekent ze. Collega Hiska Bakker van het cultuurcentrum verklaart van plan te zijn de lunch voortaan op het kunstwerk te gebruiken. Als enige?

'Cultuurbarbarij', reageert UT-medewerker Petran Kockelkoren over de parasolletjes en bankjes. Kockelkoren voelt zich medeplichtig aan het slecht functioneren omdat hij destijds in de adviescommissie zat. Hij meent ook te weten wat eraan schort: 'Het werkt niet omdat het niet af is. De natuur moet het nog afmaken, tenminste dat was volgens mij de bedoeling. De bebouwing op de campus is een cultuuringreep in de natuur van Drienerlo. Met haar kunstwerk wil Blum het omgekeerde bewerkstelligen: zij wil de natuur het kunstwerk laten veroveren, om zo een synthese tussen natuur en cultuur tot stand te brengen. Nu gebeurt dat niet en staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Laat de klimop maar lekker zijn gang gaan, dan komt het wel goed!'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.