Nest schreeuwt het uit

| Redactie

Victor is modelkind. Iedereen is tevreden over hem, vooral zijn ouders. Tot hij negen wordt. Op die dag gaat het roer om en tikt hij een Sèvresvaas van tien mille omver. Zomaar, voor de lol. In het dadaïstische toneelstuk dat Nest op 8, 9, en 10 mei speelt sneuvelt niet alleen veel porselein, maar vooral de burgerlijke moraal. 'Je moet ontzettend te keer gaan!', roept regisseur Ronald de Ceuster t

Victor is modelkind. Iedereen is tevreden over hem, vooral zijn ouders. Tot hij negen wordt. Op die dag gaat het roer om en tikt hij een Sèvresvaas van tien mille omver. Zomaar, voor de lol. In het dadaïstische toneelstuk dat Nest op 8, 9, en 10 mei speelt sneuvelt niet alleen veel porselein, maar vooral de burgerlijke moraal.

'Je moet ontzettend te keer gaan!', roept regisseur Ronald de Ceuster tegen Wietse Balkema die een boze buurman probeert te spelen. 'Iedereen moet zich te pletter schrikken.' De Ceuster doet even voor wat hij bedoelt en schreeuwt de hele zaal bij elkaar. De Nesters kijken ademloos toe.

Nest speelt 'Victor, of de kinderen aan de macht', een toneelstuk uit de jaren twintig van dadaïst Victor Vitrac. Zijn stuk was destijds verboden, want aanstootgevend. 'Het is een regelrechte aanval op de burgerlijkheid. Laf opportunistisch gedrag wordt aan de kaak gesteld', licht De Ceuster toe. Er verschijnt een ondeugend lachje rond zijn mond: 'En daarom is het juist zo leuk om te spelen.' Zowel bij de dadasten als de Nesters moet veel het ontgelden. Allereerst de onberispelijke burgermoraal, die met bijtende spot en cynische grapjes ontmanteld wordt. Om het geheel kracht bij te zetten sneuvelt ook het nodige serviesgoed. Nest staat garant voor het betere gooi- en smijtwerk. Acteren met servies blijkt tijdens de repetitie niet altijd even gemakkelijk. 'Probeer eens bewuster met je borden om te gaan', zegt de regisseur tegen dienstmeid Lili (Carla Kruit), die nog wat opereert.

Dit absurde toneelstuk, dat overigens niet altijd even gemakkelijk te volgen is, is doorspekt met humor. Neem de scheten-scène van Ida Dodemart (Lars Hoeksel). Ida komt op Victors feestje en laat daar een wind. Zij legt uit hoe vervelend haar darmafwijking is, helemaal als ze onder druk staat. Terwijl zij het voluit laat waaien, proest de rest het uit van de lach. Het klinkt misschien wat flauw, maar wie straks zijn lach in wil houden moet van goede huize komen.

Naast knetterende scheten, woedeuitbarstingen en scheldkannonades is er ruimte voor overspel. Zo friemelt de vader van Victor, Charles (Marco van Hout) aan zijn schone buurvrouw Therese (Renske Pin). Ook dat vergt enige oefening. De op-schoot-zit scène van Therese en Charles wordt tijdens de repetitie een paar keer doorgenomen. Van Hout voelt zich niet op zijn gemak met zoveel blond op schoot, zeker niet als Pin zijn bloesje begint open te knopen. Als hij een beetje los komt en over haar been aait verschijnt plots een blote knie. 'Daar hoef je niet van te schrikken hoor!', roept De Ceuster,'doe maar of je zelf verliefd bent, dat ziet er overtuigender uit dan dat je een verliefd iemand speelt.' Van Hout neemt een slokje water en waagt nog een poging.

Nest speelt 'Victor, of de kinderen aan de macht' op 8, 9, en 10 mei in het Amfitheater (Vrijhof). Aanvang: 20.00u, prijs: f7,50/f4

(UPK, CJP, E-pas).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.