Cultuur

| Redactie

Nest treft laatste voorbereidingen De repetitie voor het toneelstuk 'Koning voor één dag' begint enigszins opgewonden. Het toneelstuk is volgende week al en er moet nog heel wat gebeuren. Enkele spelers nemen nog snel hun tekst door. De flyers en posters zijn net af. Ze zien er goed uit. Nog deze week moeten ze verspreid worden. Nog leuker is het wanneer de kostuums binnenkomen. Ze worden vandaag

Nest treft laatste voorbereidingen

De repetitie voor het toneelstuk 'Koning voor één dag' begint enigszins opgewonden. Het toneelstuk is volgende week al en er moet nog heel wat gebeuren. Enkele spelers nemen nog snel hun tekst door.

De flyers en posters zijn net af. Ze zien er goed uit. Nog deze week moeten ze verspreid worden. Nog leuker is het wanneer de kostuums binnenkomen. Ze worden vandaag voor het eerst gepast. De kleding, gemaakt door Renske Pin en Iris Breel met hulp van enkele andere NEST-leden, wordt snel door de zes spelers aangetrokken. Er klinkt gelach: de stof, een soort jute, doet denken aan Sinterklaas en kriebelt bovendien. Maar Renske verzekert dat dat snel zal wennen. Koningin Geertje Verschuren vertelt nog nooit zo'n mooie jurk aangehad te hebben en Koning Tri van Dinh loopt voorzichtig rond, compleet met grote sleep achter en kroon op de kruin.

Willers de Dreu is blij met de kleding. De regisseur heeft een dansopleiding in New York gedaan, en ook de theaterschool in de richting docent/ regisseur. Sinds twee jaar regisseert ze bij Nest. 'Koning voor één dag' is haar derde stuk bij de Enschedese studenten toneelvereniging. Het vierde komt in januari. Naast toneel geeft de Dreu ook dansles. De dans heeft volgens haar toneelleerlingen wel wat invloed op het toneelspel: 'Ze zeggen altijd, bij Willers ga je veel bewegen'. Zelf vindt ze dat wel meevallen.

'Koning voor één dag' is gebaseerd op de tragedie van Antigone, geschreven door Sophocles. Pepijn Zwanenberg heeft het bewerkt tot een stuk voor jongeren. De twee broers van Antigone vermoorden elkaar. Koning Creoon, pas sinds een dag aan de troon, besluit zich aan de wetten te houden: de ene broer krijgt een mooie begrafenis krijgt, de ander moet liggen rotten op het slagveld. Niemand mag hem begraven of om hem rouwen. Dit gaat tegen de oude gewoontes in, die toestemming geven om degenen die in een gevecht gestorven zijn te begraven volgens rituelen. Antigone weet dat zij de doodstraf zal krijgen als zij zich niet houdt aan de wet van Creoon. Toch gaat ze er tegen in en begraaft zij haar broer. Ze gelooft dat een oude gewoonte gegeven door de Goden hoger staat dan een wet uitgevaardigd door een sterfelijke.

Thema's van het stuk zijn moed, rechtvaardigheid, principes en wil om te leven. De moed wordt in dit stuk naar voren gebracht in de gedaante van Antigone, die uit principes en rechtvaardigheidsgevoel haar broer begraaft. Maar ook koning Creoon toont rechtvaardigheiddoor zich aan de wet te houden, alhoewel dat wel de dood van zijn familielid Antigone betekent. Het toneelstuk begint vrij vrolijk, maar dit verandert snel. Aan het eind is iedereen dood of gek geworden.

Maandag 17, dinsdag 18 en donderdag 20 december, Agora Vrijhof, 20.00 uur, f7,50/4.