Intussen uiten de betrokken bewoners van het medisch paviljoen (huisartsen, tandartsen, assistentes en fysiotherapeut) hun ongenoegen met protestleuzen op de ramen van hun pand (foto) en zijn de aanpalende zorgverleners, zoals de studentenpsychologen, bezorgd. Zoals vorige week gemeld, wil de UT de 2,5 ton verlies van het huidige Medisch Centrum vanaf midden volgend jaar niet langer voor haar rekening nemen.
De studentenpsychologen zien de ontwikkeling met lede ogen aan. Een belangrijk deel van hun klanten komt immers via de campusarts bij hen terecht. Droogt die stroom straks op?
Hans van Gelder, studentenpsycholoog en hoofd sector studentenbegeleiding. 'We weten nooit precies hoeveel mensen hier komen met een doorverwijzing van de campusarts. Ook al is dat het geval, zegt niet iedereen dat. Maar als de artsen - met wie wij goed samenwerken - inderdaad van de campus verdwijnen, zal het zeker zo zijn dat een aantal mensen later of helemaal niet bij ons terecht komt. De lijnen tussen ons en de artsen zijn nu kort en dat werkt heel goed. Campusartsen die veel studenten behandelen, onderkennen specifieke psychosociale klachten van studenten vaak eerder dan gewone huisartsen. Dus verwijzen ze eerder door naar ons en houden ze de medicijnpot dicht. Dat is ook nog eens voordeliger voor de zorgverzekeraars, en de UT bespaart kosten doordat minder studenten studievertraging oplopen. Maar alle argumenten, pro en contra, staan allemaal in het rapport van de Werkgroep Medisch Centrum, waar allerlei UT-betrokkenen in hebben gezeten. Vraag maar na bij DiSC.'
Het rapport is er wel, maar niet openbaar, volgens Jan Melief, directeur van de Dienst Studentenzaken en Campus. En het staat volgens de Disc-directeur nog lang niet vast dat de medische zorg helemaal van de campus verdwijnt: er is, aldus Melief, vooralsnog alleen sprake van een aangekondigde reorganisatie en er zijn nog 'reële kansen' voor een doorstart. De mogelijkheden hiertoe worden de komende maanden onderzocht, met behulp van externe expertise.
Melief: 'We kunnen natuurlijk niet zomaar de tent dichtgooien. Datkun je de patiënten, het personeel, en de Enschedese huisartsen niet aandoen. Maar het eindpunt van de reorganisatie moet zijn, dat het personeel van het medisch centrum niet meer in dienst van de universiteit is. De UT kan niet tot in lengte van jaren doorgaan met het open houden van een verliesgevende praktijk. Tegelijk streven we ernaar dat er voor alle partijen iets aanvaardbaars uitrolt. Misschien via een maatschapconstructie, of door samenwerking met een ander medisch centrum. Naar al dat soort mogelijkheden gaan we in overleg met de betrokkenen en externe deskundigen kijken.
'Als het op de een of andere manier mogelijk is om op de campus, of hier in de buurt, een huisartsenpraktijk open te houden, dan willen we daar graag bij helpen. En misschien is ons dat ook financieel wel wat waard, bijvoorbeeld met het oog op onze buitenlandse studenten. Ik ga ervan uit dat we over ongeveer een half jaar een punt bereikt hebben, waarbij de oude situatie soepel in een nieuwe situatie overgaat. En misschien merken de patiënten dan niet eens dat er iets veranderd is.'
Wachtlijst psychologen
De wachtlijst bij Studentenpsychologen groeit. Het lukt niet meer (afgezien van zeer acute gevallen) om binnen een week bij een van de psychologen een afspraak te boeken, iets wat tot voor kort de huisregel was. Een en ander is het gevolg van een vacature (voor 28 uur per week), die voorlopig niet opgevuld mag worden in verband met de onzekere financiële positie van de UT. Psychologencoördinator Hans van Gelder: 'Dat lossen we voorlopig intern op door cursussen, faalangst-, assertiviteitstrainingen enzo eruit te gooien. In december hopen we te horen of we de vacature toch nog mogen vervullen.'
Medisch Centrum, beplakt met leuzen