Voor de inkoper groeien platenbonnen aan de bomen

| Redactie

De ware Twentse muziekliefhebber is lid van cd-uitleen Drienerlo. Maar alleen de echte freak schopt het tot inkoper. Voor Herman Beunk (pop, jazz, blues, wereldmuziek) en Erik Eshuis (klassiek) is het elke dag sinterklaas. Een inkoper van cd's wekt jaloezie, een bibliothecaris niet. Op het eerste gezicht lijkt dat gek, maar de verklaring is simpel: de eerste heeft tijd genoeg om alles wat hij voor

De ware Twentse muziekliefhebber is lid van cd-uitleen Drienerlo. Maar alleen de echte freak schopt het tot inkoper. Voor Herman Beunk (pop, jazz, blues, wereldmuziek) en Erik Eshuis (klassiek) is het elke dag sinterklaas.

Een inkoper van cd's wekt jaloezie, een bibliothecaris niet. Op het eerste gezicht lijkt dat gek, maar de verklaring is simpel: de eerste heeft tijd genoeg om alles wat hij voor de collectie koopt te beluisteren, de tweede kan maar een fractie verstouwen van de boeken die hij aanschaft.

Hoewel volgens Herman Beunk en Erik Eshuis, beiden inkopers van cd-uitleen Drienerlo en oud-UT-studenten, 'tijd genoeg' wat al te vrolijk klinkt. Beunk koopt pop, blues, jazz, country en wereldmuziek. Eshuis mag op pad voor klassieke muziek. Met name Beunk heeft ongeveer een dagtaak aan luisteren.

'Bij mij komen er wekelijks zo'n vijftig nieuwe cd's voorbij', zegt hij. 'En ik luister ze allemaal.' Dat betekent al snel veertig uur muziek, een gezonde werkweek dus. Beunk wordt dan ook betaald voor zijn werk, als enige medewerker van cd-uitleen Drienerlo. Hij staat op de loonlijst voor een halve week.

'De andere uren werk ik in een videotheek', verklaart hij. 'Film is mijn andere passie.' Eshuis breekt in: 'Gelukkig kun je daar ook cd's draaien, anders zou je het niet redden.' Zelf heeft Eshuis het relatief rustig. Klassiek beslaat maar een tiende van het hele budget.

Toch, heeft hij becijferd, beluisterde hij er vorig jaar een dikke duizend cd's. Vrijwillig dus. Eshuis brengt zijn brood op de plank als grafisch vormgever. De opera's, symfonieën en cantates draait hij in de avonduren. 'Elke avond is het raak', verzekert hij. 'En daarna luister ik altijd nog naar Vincent na middernacht, een heerlijk ontspannend radioprogramma.'

Let wel: over klassieke muziek. Niet zelden grijpt Eshuis tijdens die sessies op de late avond een potloodje en noteert een componist, een opname of de naam van een talentvolle, hem onbekende solist. 'Tips, die zijn belangrijk', zegt hij. 'Ik laat me bijvoorbeeld adviseren door Ed ter Voren, een conservatoriumdocent die over componisten praat alsof hij het over familieleden heeft.'

Helaas wordt klassiek naar verhouding weinig uitgeleend, vindt Eshuis. Sinds cd-uitleen Drienerlo gefuseerd is met de openbare bibliotheek Enschede, op de kop af twee jaar geleden, vindt de lener de weg naar de collectie klassiek maar moeizaam. 'Misschien heeft het progressieve sfeertje de fijnbesnaarde Chopinminnaar een beetje afgeschrikt', spreekt Beunk een vermoeden uit.

'We werken met zo'n vijfenzeventig vrijwillige uitleners', licht hij toe. 'En wie achter de balie staat, bepaalt welke muziek er wordt gedraaid.' En daar zit nog wel eens death metal, punk en andere wegjaagmuziek tussen. 'Misschien dat klassiekliefhebbers hierdoor de indruk hebben gekregen dat die jongens van de platenbieb drie bakken Nirvana hebben staan en nog wat andere herrie.'

'En niets is minder waar', neemt Eshuis over. 'Al zeg ik het zelf: onze klassieke collectie staat als een huis. Daarom starten we zaterdag met een grootsopgezette reclamecampagne.' Hij gebaart naar de vier immense posters in de opgang naar de uitleenruimte. Ze moeten de concertganger op z'n gemak stellen.

Markante koppen van markante musici: Glenn Gould, Leonard Bernstein, Maria Callas, Yehudi Menuhin, Svjatoslav Richter. 'Erik heeft ze zelf ontworpen', zegt Beunk. 'Het is m'n werk', wuift hij bescheiden weg. 'Ik hoopalleen dat we het aantal operaleners wat kunnen uitbouwen. Momenteel zijn dat er namelijk twee.'

Als popinkoper heeft Beunk daar geen last van. Hij heeft andere kopzorgen. 'Je moet continue alert blijven om de krenten uit de pap te kunnen vissen. Er verschijnt zo godsgruwelijk veel tegenwoordig.' Dus scant hij de bladen. 'Oor, de kranten, Jazz nu, maar ook een branchemagazine als Muziek en Beeld. Alles eigenlijk.'

Dus weet Beunk ook alles eigenlijk. Wie zeven jaar lang dag in dag uit zijn muzikale voelsprieten heeft uitstaan, verandert in een ademende muziekencyclopedie. 'Het werkt in ieder geval verslavend', bekent hij. 'Ik krijg de kriebels als iemand een naam laat vallen die we niet hebben.' Met een stemmetje: '"Hebben jullie die niet?" Ik ben in staat om ter plekke ons bestand te vervalsen.'

De inkopers genieten van hun werk. Beunk ontkomt zelfs niet aan het cliché: 'Inderdaad, ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.' Als muziekverslaafde leeft hij in luilekkerland: ook daar groeien de platenbonnen aan de bomen.

Over paradijsjes gesproken: de cyberpiraat werd daar begin deze week uit mp3 heaven gesodemieterd. Een Amerikaanse rechter bepaalde dat Napster van internet af moet. Maar gelukkig hebben wij de cd-uitleen Drienerlo nog. Beseffen de mannen dat de echte thuisbrander het beste hier terecht kan?

'Nou, ik hoop het niet', sputtert Beunk politiek correct. 'Wij willen de smaak van mensen verbreden. Daarna moeten ze de cd's maar gewoon kopen in de winkel.' Eshuis: 'En dat geloof jij?'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.