Eindhoven en Delft gaan samen werven

| Redactie

De technische universiteiten van Delft en Eindhoven bundelen hun krachten om techniek onder scholieren tot veertien jaar te promoten. De UT ziet geen meerwaarde in de gezamenlijke landelijke werving, ontwikkeld door de Eindhovense stichting Techniekpromotie. `Een gemiste kans', oordeelt Jelle de Jong, projectmanager bij Techniekpromotie.

Het plan behelst een structurele jaarlijkse steun van vijftigduizend euro per universiteit aan de stichting Techniekpromotie. Hier bovenop verplicht iedere deelnemende universiteit zich ertoe jaarlijks voor honderdduizend euro aan interne kantoorfaciliteiten ter beschikking te stellen. De werving, gericht op jongens en meisjes van negen tot veertien jaar, zou daardoor een stimulans moeten krijgen, stelt de stichting.

In Cursor, het weekblad van de TU Eindhoven, zegt Jelle de Jong van Techniekpromotie het besluit van de UT te betreuren. `De ontwikkeling van pre-wervingsactiviteiten kost behoorlijk veel geld. Als je dat op één plek kunt doen en er op drie plaatsen van profiteert, heb je een mooie winst.' Eva Hoeks, belast met de pre-werving in Delft, vindt het ook jammer dat Twente niet meedoet. `Door je alleen op de regio te storten, krijg je geen landelijke dekking. We moeten heel Nederland warm zien te krijgen voor techniek.'

Jan Volbers van Bureau Communicatie is belast met de marketing van bachelor- en masteropleidingen aan de UT. `Voor ons is dit niet de goede weg', zegt hij. `De overheadkosten voor dit project zijn echt te zwaar. Met het geld dat we daar aan kwijt zouden zijn, kunnen we ook concrete activiteiten ontwikkelen. Vorige week hadden we tijdens de techniekdag duizend leerlingen op de campus. Dat succes krijg je door een goed netwerk in de regio. Daarmee bereiken we dezelfde doelgroep, maar met veel kortere lijnen. Goede ideeën zoeken we bijvoorbeeld ook bij studenten. Een mooi voorbeeld: in ruil voor sponsoring heeft het UT solarteam een ontwerpwedstrijd voor duurzame energie ontwikkeld voor deze leeftijdscategorie.'

Los van financiële overwegingen is Volbers ook niet enthousiast over de onderbouwing van het plan van de stichting Techniekpromotie. `Die vond ik wat mager. Ik had iets meer verwacht dan een half A4-tje en een powerpoint-presentatie.'

Overigens is het niet zo dat de UT helemaal niet meedoet aan gezamenlijke wervingsactiviteiten, zegt Volbers. `Dat beslissen we per activiteit.' Zo wil de UT volgend jaar graag de finale van de First Lego League organiseren, een landelijke wedstrijd waarin negen tot veertienjarigen een autonome robot ontwerpen, programmeren en bouwen.

Volbers wijst erop dat in de federatieafspraken ook duidelijk overeengekomen is dat werving geen gemeenschappelijk thema is.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.