`Het schrikeffect is geweest, we moeten nu de studenten op het juiste wiskundeniveau zien te krijgen', zegt Steffen Posthuma, vwo-docent en coördinator aansluiting vwo en hoger onderwijs op de UT.
De kennistest is bedoeld voor alle studenten die een opleiding volgen waarvoor het wiskundeniveau B12 is vereist. `Sommige opleidingen zoals elektrotechniek en werktuigbouwkunde stellen het verplicht. Net als het herstelonderwijs dat volgt wanneer een student de toets niet haalt.'
Dit jaar kregen de nieuwelingen multiplechoicevragen én open vragen voor de kiezen. `De gedachte achter de open vragen is dat studenten dan niet kunnen gokken en wel een antwoord plus de uitwerking ervan moeten geven. Het gaat er vooral om dat de student de berekening laat zien.' Wat een lastige opgave blijkt. Slechts negen procent scoorde op dit onderdeel een voldoende. `We schrikken er niet meer van dat het wiskundeniveau ondermaats is. De toets hebben we overigens wat eenvoudiger gemaakt. Anders werkt het helemaal demotiverend. Ook hebben we voor een diagnostische aanpak gekozen zodat de deelnemers duidelijker kunnen zien waar het nou fout gaat.'
En dat gebeurt volgens de coördinator voornamelijk al bij de basisvaardigheden. `Het herleiden van wortels, ontbinden, rekenen met breuken, verdubbelingsformules. De kennis is gewoon niet paraat. Bij hun eindexamen mogen de studenten een formulekaart gebruiken en een grafische rekenmachine. Bij deze instaptoets niet. Dat brengt moeilijkheden met zich mee. Bovendien vind ik het frappant dat opleidingen direct al op de eerste collegedag de eerstejaars de instaptoets voorleggen. Ze komen net uit de introductie, hebben drie maanden vakantie gevierd en niets aan wiskunde gedaan. In mijn ogen niet het meest ideale moment om een kennistest af te nemen.'
Hoeveel studenten meedoen aan het herstelonderwijs weet Posthuma niet exact. `De cursus is al begonnen en is bij sommige opleidingen verplicht. Het gaat erom dat de nieuwe studenten een impuls voelen dat de UT ze graag helpt.' Lacht: `En niet een klap om de oren wil geven.
Het herstelonderwijs gaat hand in hand met de eerste wiskundevakken.' Voor volgend collegejaar maakt Posthuma een nieuwe opzet. `Ik zou nog meer integratie met de wiskundevakken willen. In een modulaire opzet, zodat opleidingen zelf kunnen bepalen wanneer ze welk onderwerp behandelen.'
Sandra Pool