De UT deed vorige week van zich spreken met een opmerkelijke wervingskrant, ingestoken in de regionale kranten Stentor en Twentsche Courant Tubantia. De dure actie staat in het teken van de voorlichtingsdagen die voor de deur staan.
In totaal ploften er vijfhonderdduizend stuks van de brochure op de deurmat. `De grootste order van de afdeling communicatie ooit', zegt Pollus Fornerod. `We wilden dit jaar het gewone lezerspubliek én de kiezende scholier bereiken,' aldus het waarnemend hoofd marketing.
Fornerod bevestigt dat de actie een hoop geld gekost heeft. `Tachtigduizend euro voor het bijvoegen van de krant bij de regionale dagbladen en zeventigduizend euro voor het drukken van de folder zelf. Een order van anderhalve ton dus.' De communicatieafdeling heeft er extra middelen voor gekregen van het college van bestuur.
De voorlichtingsdagen van 14 en 15 november staan voor de deur. De zestien pagina's tellende krant die met het oog daarop voor het derde achtereenvolgende jaar uitkomt is gericht op aankomende bachelorstudenten. `De bezoekersaantallen op die dagen moeten uitwijzen wat het effect van de verspreiding is.'
In de strijd om de student hebben de makers van de krant geprobeerd de maatschappelijke relevatie van onderzoek, onderwijs en de wetenschap van de Universiteit Twente op een zo toegankelijk mogelijke manier uit te leggen. Of dat is gelukt is moeilijk vast te stellen, maar curieus is de actie wel. `Heel veel inwoners van deze regio hebben geen idee wat er precies op de UT gebeurt. Dat wilden we eens vertalen in een luchtige, bijna frivole structuur, gepresenteerd op een spannende en verrassende manier.'
Fornerod beseft dat de UT de aankomende student voortdurend moet prikkelen. `De taal die is gebruikt begrijpen ze precies. De teksten hebben we bedacht in samenwerking met medewerkers van de communicatieafdeling van de opleidingen en met hulp van een tekstschrijver.'
Met het thema `Ik ben dus ik denk dus ik doe' komen de verschillende onderzoeksgebieden van de UT aan bod. `De tekstberichten schetsen een maatschappelijk relevant vraagstuk. Er onder staat bij welke opleidingen je daarmee aan de slag kunt.' De kleinere paarse blokjes tekst verwijzen naar opmerkelijke onderzoeksresultaten en de illustraties.
Volgens Fornerod kunnen de VWO-leerlingen de verhalen ook gebruiken ter inspiratie van hun eigen profielonderzoek. `Soms weten de leerlingen niet zo goed welk onderwerp ze moeten aansnijden. Laat deze krant daarvoor een inspiratiebron zijn.'