Asito gaat schoonmaak doen

| Redactie

Asito verzorgt vanaf 1 januari 2009 het schoonmaakonderhoud van de UT. Het Almelose bedrijf is bij een Europese aanbesteding inhoudelijk en financieel gezien als beste uit de bus gekomen. Met de komst van Asito eindigt een jarenlange relatie met de huidige schoonmaakorganisatie ISS Facility Services.

Vier bedrijven brachten een offerte uit op de Europese aanbesteding die het Facilitair Bedrijf van de UT hield voor de schoonmaak van de gebouwen. Uiteindelijk scoorde Asito het beste op de combinatie van prijs en kwaliteit. Asito is met meer dan dertienduizend medewerkers een van de grootste schoonmaakorganisaties van Nederland. Het bedrijf mag onder meer Schiphol, ING, Saxion Hogescholen en Medisch Spectrum Twente tot zijn klanten rekenen. De Twentse oorsprong van de onderneming is nog zichtbaar in de naam, want Asito is een afkorting voor `Alle stof in Twente opruimen'.

Het verliezen van het schoonmaakcontract ligt gevoelig bij ISS Facility Services, want deze firma is al ruim veertig jaar onder verschillende namen (Eijssink, Abilis Eijssink), belast met de schoonmaak van de UT-gebouwen. `ISS heeft een lange historie hier en de medewerkers voelen zich verbonden aan de UT en ISS, dus de eerste schok was groot', constateert Martine Drewes van het Facilitair Bedrijf, dat het schoonmaakcontract beheert.

Asito is als nieuwe eigenaar van het schoonmaakcontract verplicht alle medewerkers die minimaal anderhalf jaar via ISS op de UT werken over te nemen. De medewerkers hebben de keuze bij ISS in dienst te blijven of mee te gaan naar de nieuwe werkgever, zodat ze hun werkplek kunnen behouden. Asito gaat net als ISS resultaatgericht schoonmaken, wat inhoudt dat de medewerkers zelf bepalen hoe vaak ze ergens met de poetslap langsgaan, zolang alle plekken maar schoon zijn. Zo zullen de toiletten vaker een poetsbeurt krijgen dan de bureaus.

De overgang naar het nieuwe schoonmaakbedrijf zal zichtbaar zijn op de werkvloer. De blauwe bedrijfskleding maakt plaats voor oranje-rode uniformen en er komen nieuwe schoonmaakkarren en -kasten. `De essentie van het contract blijft hetzelfde, alleen enkele medewerkers, de kleding en de interactie met de klant zullen veranderen', vertelt Drewes. `We willen het rechtstreekse contact tussen de klant en het schoonmaakbedrijf stimuleren. Asito moet minimaal één keer per jaar een belevingsmeting doen om de klanttevredenheid te inventariseren.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.