‘Wij kijken waar de muziek zit’

| Jelle Posthuma

Met de vijf nieuwe thema’s trekt de UT volgens Kees Eijkel, directeur Strategic Business Development (SBD), de aandacht van het grote publiek. Binnen deze thema’s bouwt SBD aan ‘ecosystemen’ als aanjager voor onderzoek.

Photo by: Arjan Reef

Kees Eijkel noemt zijn organisatie een zenuwstelsel binnen de UT. ‘Wij willen niet een aparte dienst zijn, onze mensen zitten overal. SBD verbindt de interne sterktes van de UT met de externe behoeftes. Dat doen we met een outside-in blik.’

Wat de UT als universiteit doet, sluit niet per definitie aan op de behoeftes vanuit de maatschappij, stelt Eijkel. ‘Het standaard product van een universiteit is onderwijs en onderzoek, bijvoorbeeld door een promovendus. Dat onderzoek zit vaak op een laag Technology Readiness Level, TRL-niveau. De focus ligt op het informeren van andere wetenschappers en niet direct op commercieel onderzoek.

De 5 thema's van de ut

  • Improving healthcare by personalized technologies
  • Creating intelligent manufacturing systems
  • Shaping our world with smart materials
  • Engineering our digital society
  • Engineering for a resilient world

Ecosystemen

De UT moet het volgens Eijkel zo comfortabel mogelijk maken voor bedrijven, ziekenhuizen, overheden of andere organisaties om nieuwe stappen richting onderzoeksamenwerking te zetten. ‘Vaak zoekt een bedrijf meer dan alleen een onderzoeksproject. Voor hun plannen hebben ze een commercialisatie-traject, faciliteiten en kennis nodig. Bedrijven hebben behoefte aan een compleet product. Dat heeft de UT niet altijd direct in huis. Om ze niet de deur te wijzen, bouwen wij aan ecosystemen. Binnen deze ecosystemen brengen we verschillende partners samen, van publiek tot privaat. Samen hebben deze partners de benodigde middelen en kunnen ze de impact op de maatschappij stevig vergroten.’

Deze ecosystemen bouwt de UT binnen de vijf nieuwe thema’s. ‘Het zijn thema’s waar de marktvraag én de kracht van de UT aantoonbaar zijn. De ecosystemen werken als aanjager voor onderzoek en bovendien kunnen we klanten beter bedienen.’

‘Wij bouwen ecosystemen binnen de vijf thema’s’

Onderwerpen

De vijf nieuwe thema’s hebben volgens Eijkel een hoog abstractieniveau. ‘Dat is om een bij een zo groot mogelijk publiek de aandacht te trekken. De industrie kijkt op specifieker niveau. Neem het thema Intelligent Manufacturing Systems. Binnen dit thema passen verschillende onderwerpen. Zo is Fraunhofer een ecosysteem voor productietechnologie en het ThermoPlastic composites Research Center (TPRC) voor lichte constructiematerialen. SBD vult het grotere thema in met concrete onderwerpen. Met behulp van deze onderwerpen kunnen we ecosystemen bouwen.’

Geen vast lijstje

Op dit moment heeft de UT vier à vijf onderwerpen die echt fors zijn, zegt de directeur SBD. ‘Advanced manufacturing, Fotonica en het TopFit-programma zijn daar voorbeelden van. Daarnaast is er nog een aantal onderwerpen die zeer kansrijk lijken. In totaal zijn het er twintig à dertig. Al deze onderwerpen zijn op een hoger abstractieniveau te vangen in de vijf nieuwe thema’s. Dat geldt ook voor de nieuwe instituten. Binnen SBD kijken we continue naar deze onderwerpen. Het is geen lijstje dat we één keer in de 5 jaar vaststellen. We kijken constant waar de muziek zit.’

Dit artikel verscheen eerder in een speciale uitgave van U-Today - Making impact UT2020.