‘Op inhoud gegroeid, nu nog in aantal’

| Rense Kuipers

De zevende Massive Open Online Course (MOOC), gericht op ondernemerschap, begint volgende maand. Volgens coördinator Eduardo Hermsen zijn de online cursussen van de UT de afgelopen drie jaar qua inhoud gegroeid, maar valt het aantal van zeven nog tegen.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk
Achter de schermen bij de opname van een van de eerste UT-MOOCs, Ultrasound Imaging.

Ondernemerschapsvakgroep NIKOS (faculteit BMS) is initiatiefnemer van de nieuwe MOOC. In de drie jaar looptijd is er veel veranderd tussen de eerste en de recentste online cursus, vertelt Hermsen. ‘Een video van tien minuten is absoluut niet handig. En de gehele tijdsduur wordt steeds korter: van zes weken naar drie.’

Dat heeft volgens de onderwijskundig adviseur te maken met de centrale vraag: ‘Waarom is de MOOC belangrijk voor die man in Brazilië of die vrouw in India? Want een van de voornaamste redenen dat we MOOCs op het platform FutureLearn aanbieden, is de internationale zichtbaarheid van de UT’, zegt Hermsen. ‘De universiteit vindt dat belangrijk. Daarom proberen we de brede en diffuse online doelgroep zo goed mogelijk te bedienen.’

Comfortzone

Naast de online zichtbaarheid, speelt docentprofessionalisering een rol. ‘Wat mij betreft het mooiste aspect van het maken van MOOCs. Voor de camera gelden andere wetten dan in de collegezaal. Je dwingt docenten om hun onderwijs op een andere manier aan te bieden.’

En dat blijkt goed te werken. ‘We horen van docenten dat ze door de MOOCs uit hun comfortzone stappen. Je moet namelijk in heel korte tijd de essentie van je cursusmateriaal weten over te brengen. Dat helpt docenten te reflecteren op wat ze in hun colleges doen. Bijkomend voordeel is dat ze bewust nadenken over hoe ze zichzelf en hun materiaal presenteren.’

'Er is genoeg geld voor vier MOOCs per jaar'

Toch loopt het nog niet erg storm wat betreft het aanbod van UT-MOOCs, terwijl het aan budget niet ontbreekt. ‘Er is genoeg geld voor misschien wel vier MOOCs per jaar’, zegt Hermsen. ‘Maar mensen moeten ons weten te vinden en de aanlooptijd voor het maken van een MOOC neemt veel tijd in beslag. ‘We hebben het ontwikkelproces in de vingers, daar ligt het niet aan’, aldus Hermsen. ‘Maar wanneer te veel mensen zich met het proces bemoeien, komt een MOOC niet soepel of zelfs helemaal niet van de grond. Een beetje slagvaardigheid zou mooi zijn.’

Zo weinig mogelijk drempels

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn, vindt Hermsen. ‘Onze communicatie met NIKOS loopt bijvoorbeeld erg goed. Dan sla je al snel een belangrijke slag. Zolang UT’ers maar ideeën en content aanleveren, kunnen wij als projectteam veel werk uit handen nemen. Dat willen we ook graag, zorgen voor zo weinig mogelijk drempels.’

De onderwijskundig adviseur ziet voldoende potentie om de online cursussen niet alleen te gebruiken voor de zichtbaarheid van de UT, maar ook om intern mensen te helpen professionaliseren. ‘Het FutureLearn-platform biedt medewerkers en studenten een groot scala aan vrij toegankelijke cursussen zoals bijvoorbeeld mindfulness, projectmanagement of programmeren. Eigenlijk maken we nog lang niet genoeg gebruik van dit middel.’