Online in de etalage voor een baan

| HOP, Petra Vissers

Veel studenten weten niet hoe ze social media kunnen gebruiken om een baan te vinden, concludeert onderzoeksbureau TNS NIPO. Linkedin ziet zijn kans schoon en gaat samen met universiteiten en hogescholen masterclasses geven.

Photo by: Flickr.com | SocialGrow

Bijna zeventig procent van de duizend studenten die TNS NIPO in opdracht van Linkedin heeft ondervraagd, wil advies over hoe ze zich online beter kunnen profileren. Hogescholen en universiteiten zouden daar te weinig aandacht aan besteden tijdens sollicitatiecursussen; die gaan toch vooral nog over het opstellen van een goed cv en het schrijven van een mooie sollicitatiebrief.

Linkedin wil daarom samen met onderwijsinstellingen en werkgevers een ‘masterclass carrièreplanning’ ontwikkelen. Bouwgigant BAM, Coolblue en handelsmaatschappij Optiver hebben al toegezegd studenten tijdens die masterclasses te zullen gaan helpen. 'Wij leggen ze uit waar een bedrijf als BAM op let bij het aannemen van nieuwe mensen', zegt manager recruitment Maaike Thijssen. 'We geven tips hoe studenten zichzelf het beste op de kaart kunnen zetten, om zo in het oog te springen bij potentiële werkgevers.'

Een aantal hogescholen en universiteiten denkt mee over de masterclass, waaronder de TU Delft, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Hogeschool Leiden. Als het initiatief aanslaat, wil Linkedin de masterclass bij meerdere hogescholen en universiteiten aanbieden.

Voor je meteen naar je studentenservicecentrum rent om je op te geven: de masterclass wordt nog ontwikkeld, en data zijn nog niet bekend. Gelukkig zijn er al onderwijsinstellingen waar studenten een Linkedin-cursus kunnen volgen, aan de Universiteit van Amsterdam bijvoorbeeld, of bij Tilburg University.