‘We hebben hier limonade en die gaan we chromatograferen’, vertelt Anja van Dijk. Met haar collega’s – die ook technisch onderwijsassistent (toa) zijn op een middelbare school – doet ze een proefje chromatografie, een techniek om stoffen te scheiden. Haar collega giet een groene vloeistof door een filter. Dan ontstaat er onduidelijkheid. Want was nou het percentage alcohol in de vloeistof? ‘De opdracht is niet helemaal duidelijk’, aldus Van Dijk. ‘Wij zijn een soort proefkonijn, dus dit kunnen we als opmerking opschrijven.’
Elders in het Leerlingenlab buigen docenten en toa’s zich over de leskoffer van Albert van den Berg over lab-on-a-chips of ze kijken naar de reactorproef van Wil Gradussen. Gradussen: ‘We hebben voor scholieren een module gemaakt met de titel Oude brandstoffen in nieuwe vaten. Leerlingen kunnen rekenen met de gegevens van deze koolstofreactor. Je stopt er zoveel gram koolstof in, er blaast lucht door en met een thermometer die tot 1300 graden gaat, meet je de temperatuur van het gas dat er uitkomt. Door berekeningen te maken over de hoeveelheid koolstof, krijgen leerlingen een idee hoe zo’n reactor werkt.’
Foto's: Gijs van Ouwerkerk
Leerlingenlab
In het Leerlingenlab op de vierde verdieping van Carré kunnen schoolklassen onder begeleiding van UT-onderzoekers proefjes doen. Het laboratorium bestaat een jaar en volgens coördinator Rianne Wanders neemt de belangstelling van scholen uit de regio nog steeds toe. Komende weken komt bijna elke dag een schoolklas op bezoek.