Middelbaar onderwijs en UT samen in technasium

| Redactie

Een mobieltje uit elkaar halen om het ontwerp te doorgronden, voor een bedrijf een vierkante buisconstructie bedenken, meedoen aan een architectuurwedstrijd en intensief samenwerken met je medeleerlingen. Dat is technasium, een nieuw onderwijsconcept voor havo en vwo. Niet zomaar een extra uurtje techniek, maar een stevig programma van zes lesuren per week waarin bèta en techniek in de breedste zin aan bod komen: van zorg tot bruggenbouw en van informatica tot voeding.

Het technasium is bedacht in Groningen en gaat dit schooljaar van start op vijf middelbare scholen in Overijssel. Dit is gisteren bekrachtigd in een convenant dat in de Horsttoren werd getekend door de scholen en hun partners in het hoger onderwijs, de Universiteit Twente en de hogescholen Saxion en Windesheim. Het initiatief voor het Overijsselse technasium kwam uit Zwolle. `We wilden op het gebied van bèta en techniek graag iets meer bieden aan leerlingen die dat aankunnen,' vertelt Yvonne Veltman, biologielerares op de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle. `Het technasium sluit daar goed op aan.'

Samenwerken is een sleutelwoord bij het nieuwe onderwijsconcept dat wil zorgen voor meer uitstroom naar technische en natuurwetenschappelijke vervolgopleidingen. Voor de leerlingen die al hun projecten in groepjes uitvoeren, maar ook voor de scholen. Een school mag pas met het technasium beginnen als er samenwerking is gevonden op regionaal niveau, met andere middelbare scholen, vervolgopleidingen en het bedrijfsleven.

Het gaat bij het technasium niet louter om techniek en exacte vakken. In het vak `onderzoeken en ontwerpen', dat het hart van het onderwijs vormt, krijgen leerlingen in vier grote projecten inhoudelijke kennis van beroepen, maar de competenties die bij die beroepen horen zijn minstens zo belangrijk. Zo leren ze samenwerken, plannen en hun product presenteren. Ook zelfreflectie, discipline en creativiteit tellen mee bij de beoordeling.

`In elk project krijgen de leerlingen begeleiding van docenten die het beste bij dat project passen. Zo komt een docent beeldende vorming van pas bij het project over industriële productontwikkeling, later in dit jaar', vertelt Veltman. De bedoeling is ook dat in de reguliere lessen rekening wordt gehouden met de technasiumprojecten. `Als leerlingen voor een project maten en gewichten nodig hebben, zal de wiskundedocent dat alvast behandelen, terwijl het normaal pas later aan de orde komt.'

Op de Thorbecke Scholengemeenschap is technasium een plusprofiel. Dat maakte het voor de docenten wel spannend. Veltman: `Op de open dag lieten we leerlingen en ouders kennismaken met het technasium. Er was veel belangstelling, maar het was afwachten hoeveel kinderen er echt voor kiezen. Uiteindelijk zijn we gestart met dertien leerlingen.'

Zij vormen samen één havo/atheneum brugklas. Dat moet ook wel, want hun lesrooster verschilt nogal van een normaal lesrooster. Ze hebben iets meer lesuren en een vak als techniek is ingebed in het technasiumvak onderzoeken en ontwerpen. `Wat het technasium mede uniek maakt, is dat ze zes uur per week onderzoeken en ontwerpen krijgen, twee keer drie uur. Daarin kunnen ze dus écht wat doen. Het uitgangspunt bij dat vak is in alle klassen hetzelfde: ze leren door middel van een concreet project, geformuleerd door het bedrijfsleven. Alleen zul je als docent in de eerste klas veel meer sturing geven dan in de zesde klas.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.