Vanuit de universiteit komt steeds meer aandacht voor 'de arbeidsmarkt'. Tijdelijke UT-medewerkers kunnen sinds kort terecht bij een arbeidsmarktsteunpunt en bij de te vormen dienst Studentenzaken wordt een medewerker arbeidsmarkttoeleiding aangesteld. De Bedrijvendagen, met zijn dertien jaar het oudste initiatief in die richting, blijven bij deze ontwikkelingen niet achter.
Tot nu toe werden de Bedrijvendagen georganiseerd vanuit een aantal studieverenigingen. Deze 'ad hoc' comités zijn half september vervangen door een Stichting Bedrijvendagen Universiteit Twente. Die moet de organisatie institutionaliseren en professionaliseren. De stichting kan afspraken met bijvoorbeeld bedrijven voor een langere termijn vastleggen, protocollen ontwikkelen en standaard-folders ontwerpen.
Bij de stichting zijn studenten van alle opleidingen welkom. Binnenkort begint alweer de werving voor volgend jaar. De studieverenigingen verrichten de eerste selectie.
Nieuw dit jaar zijn de workshops. Die zijn bedoeld om bedrijven en gevorderde studenten de gelegenheid te geven elkaar wat beter te leren kennen zonder dat het direct persoonlijk is. Aan het experiment doen zes bedrijven mee, die elk een eigen invulling aan de workshop geven. Akzo Nobel Engineering schotelt de deelnemers een praktisch technologisch probleem voor waar ook de jonge process engineers van Akzo Nobel hun tanden in hebben gezet. Arthur D. Little en Pink Elephant Nederland bieden eveneens casussen.
CAP VOLMAC laat de deelnemers kennismaken met een 'interactieve systeem-ontwikkelmethode' die door het bedrijf wordt toegepast bij haar opdrachtgevers. Concurrent RAET IT-Services behandelt zijn 'Rapid Application Development concept', de manier waarop binnen het bedrijf projectmatig wordt gewerkt. Procter & Gamble geeft geïnteresseerden de gelegenheid een blik in de keuken van de hedendaagse accountmanagement te werpen. Opgeven voor de workshops kan alleen tijdens de Bedrijvendagen.
Wie zich voor de Bedrijvendagen vast wil oriënteren doet er goed aan het Bedrijvendagenboek aan te schaffen, al was het alleen maar omdat daarin het programma wordt vermeld. Het is voor een rijksdaalder te koop bij de studieverenigingen. Per bedrijf is zowel zakelijke informatie opgenomen als een interview met een jonge academicus die er nog niet zolang werkt.
Uiteraard is het ook weer mogelijk een gesprek aan te vragen met een recruiter van een of meerdere bedrijven. Hiervoor moet een c.v.-formulier worden ingevuld. In het Bedrijvendagenboek is per bedrijf aangegeven voor welke afgestudeerden zij belangstelling hebben.
Van de 365 bedrijven en instellingen die door het organiserend comité zijn aangeschreven hebben er veel gereageerd. De organisatie heeft zelfs afwijzingen moeten versturen. Deelnemende bedrijven betalen duizend gulden. Voor studenten zijn alle activiteiten gratis en vrijblijvend.
Arjan van Kempen, één van de acht organiserende studenten, weet niet of de grote belangstelling van bedrijven wordt veroorzaakt door het aantrekken van de arbeidsmarkt of door een grotere naamsbekendheid van de Twentse Bedrijvendagen. In ieder geval heeft een aantal grote bedrijven zich positief betoond over de organisatie aan de UT ten opzichte van vergelijkbare initiatieven elders.
Toch is de organisatie nog niet helemaal tevreden. Want de studenten hebben geen collegevrij gekregen. Hier ligt een taak voor toekomstige commissies,vindt Van Kempen. Studenten kunnen er volgens hem maar beter zo vroeg mogelijk tijdens hun studie achterkomen wat er door potentiële werkgevers van ze wordt verlangd: 'Je kunt wel heel leuk op een specialistisch onderwerp afstuderen, maar straks blijkt achteraf dat daar geen vraag naar is.'