Het Arbeidsmarktsteunpunt biedt tijdelijke werknemers van de UT begeleiding en faciliteiten bij het zoeken naar een baan. Wessels verwacht dat het jaarlijks om driehonderd medewerkers gaat, tweehonderd afkomstig uit het contingent wetenschappelijk personeel en honderd uit het ondersteunend en beheerspersoneel. Het College van Bestuur heeft besloten tot de oprichting van een Arbeidsmarktsteunpunt met het oog op het terugdringen van wachtgelden. Streven is in drie jaar de kosten en de verblijftijd met 10 procent te verlagen.
Hoofdmoot
Promovendi vormden vorig jaar september met 82 procent de hoofdmoot van de wachtgelders. Gemiddeld over de afgelopen vier jaar doet ongeveer de helft van de wachtgelders langer dan zeven maanden een beroep op een uitkering. Volgens Wessels wordt het na een half jaar werkloosheid 'onevenredig moeilijker' om alsnog een baan te vinden. Thuiszitten moet dus zoveel mogelijk worden voorkomen door al tijdens de contractperiode op zoek te gaan naar een vervolg-baan.
Vooral in het geval van aio's en tijdelijke onderzoeks- en onderwijsmedewerkers denkt Wessels dat een gestructureerd 'voortraject' de UT en de medewerker tot voordeel kan strekken. Aio's zouden bijvoorbeeld tijdens hun tweede jaar een cursus netwerken moeten krijgen. 'Op de universiteit heb je alle contacten bij de hand om te netwerken. Dat is vooral belangrijk omdat het terrein waarop promovendi zich begeven vaak heel specifiek is.'
In het derde en vierde jaar zou dan een 'vervolgtraject' dienen plaats te vinden. De promovendus moet zich afvragen wat hij wil en wat hij kan. Vervolgens kunnen gericht de juiste personen worden benaderd.
Presentatie
Uiteraard is ook de presentatie belangrijk. 'Sommige mensen kunnen zichzelf van nature goed presenteren. Anderen vinden dat dat niet mag. Die denken dat iedereen aan hun blauwe ogen wel ziet hoe goed ze zijn.'
Mocht het tijdelijke medewerkers, dus nadrukkelijk niet alleen promovendi, toch niet lukken tijdens hun contractperiode een nieuwe baan te vinden, dan kan het Arbeidsmarktsteunpunt een helpende hand bieden. Tijdens een aanmeldingsgesprek wordt gezamenlijk vastgesteld waar de behoefte ligt. Wessels benadrukt dat het om een wederzijdse inspanningsverplichting gaat. Het Arbeidsmarktsteunpunt is geen uitzendbureau dat voor de ingeschrevene op zoek gaat naar werk.
Wel worden in- en externe vacatures verzameld en kan het Arbeidsmarktsteunpunt een werkzoekende 'tippen'. Ook werkt het Arbeidsmarktsteunpunt samen met uitzend- en ingenieursbureaus. Daarnaast is het de bedoeling dat er een informatie- en documentatiecentrum komt, met gegevens over bedrijven en instellingen en opleidingen en trainingen. Inmiddels zijn vierhonderd bedrijven benaderd. Hiervan hebben zich al diverse gemeld met informatie en vacatures. Voor hen is het werken met 'vacaturebanken' aantrekkelijk omdat ze daarmee op een efficiënte en goedkope manier personeel kunnen werven.
Het Arbeidsmarktsteunpunt biedt indien nodig ook (gratis) cursussen en trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van mondelinge en schriftelijke presentatie. Individuele en collectieve loopbaanoriëntatie behoren eveneens tot de mogelijkheden.
Bron
Naar het bedrijfsleven toe presenteert het Arbeidsmarktsteunpunt zich als een bron voor flexibel arbeidspotentieel. Want het aanbod aan vaste banen is gering, stelt Wessels. Vaak blijkt echter dat een tijdelijk contract uiteindelijk toch tot een vaste aanstelling leidt.
Wessels is sinds juni bezig met de opzet van het Arbeidsmarktsteunpunt en wordt per 1 oktober ondersteund door office-manager Hennie Lubbers. Gemis is, zoals gezegd, nog een eigen onderkomen. Het Arbeidsmarktsteunpunt huist tijdelijk bij de afdeling Personeel & Organisatie in het BB-gebouw. Bedoeling is, volgens Wessels, dat het steunpunt wordt ondergebracht in de Vrijhof. Collegevoorzitter Veltman zei dinsdag tijdens de U-raadsvergadering dat iedereen het eens is over de locatie, behalve de huidige huurder van de vierkante meters (volgens welingelichte de bron is dat de Centrale Bibliotheek). Het College is echter van plan voet bij stuk te houden.