Clustering
Toekomstperspectief
Cursor (TU Eindhoven) probeert duidelijkheid te brengen in de toekomstperspectieven voor afgestudeerden in de toegepaste wiskunde. Middelbare scholieren kiezen minder snel voor wiskunde als vervolgstudie, omdat aankomende studenten en hun studieadviseurs een onduidelijk beeld hebben over eventuele beroepsmogelijkheden. Koos Rooda van de faculteit Werktuigbouwkunde en als enige niet-informaticus lid van het bestuur van de TUE-onderzoeksschool voor Programmatuur en Algoritmiek, zegt dat er bijna geen tak van wetenschap is die zonder modelvorming, dus zonder wiskunde, wordt beoefend: 'Als een ingenieur iets ontwerpt, of het nu een vliegtuig is of een fabriek voor het maken van chips, kijkt hij op een bepaalde manier tegen de werkelijkheid aan. Hij probeert in een kunstmatige taal, de wiskunde, te beschrijven wat hij ziet. Iemand anders kiest daar een natuurlijke taal voor, of maakt een schilderij. Maar het zijn àllemaal afbeeldingen van de werkelijkheid.' Zo zijn bij bierbrouwer Bavaria wiskundigen bezig met de planning van de logistiek en ontwerpen ze een cumulatief model voor het voorspellen van het koelproces. Bij Philips worden wiskundige modellen gebruikt voor de ontwikkeling van consumenten-elektronica, informatietechnologie-projecten en het maken van simulatieprogramma's voor het gedrag van integrated circuits. Volgens de groepsleider van het Philips Netlab moet een wiskundige tegenwoordig een schaap met vijf poten zijn. 'Vroeger kwamen hier vooral wiskundigen met één discipline. Nu hebben we liever wiskundigen die bij elk project inzetbaar zijn.'
Nadenken
Bijna de helft van de Rotterdamse studenten denkt niet na over de zin van het leven. Dat blijkt volgens Quod Novum uit een enquête van een christelijkestudentenvereniging. Dat betekent echter niet dat de studenten helemaal een hersenloos volkje zijn, want uit dezelfde ondervraging blijkt dat de andere helft van de studenten wèl nadenkt over de zin van het leven. Zesenveertig procent van hen zit daarbij voornamelijk te broeden op een manier om zo gelukkig mogelijk te worden. Een kwart wil vooral zichzelf ontplooien. Een schamele vijftien procent wil goed zijn voor de medemens en voor dertien procent bestaat de zin van het leven uit 'leven in harmonie met God, jezelf, de ander en de natuur'. Hoewel slechts veertien procent van de ondervraagden zegt zeker te weten dat God niet bestaat, beschouwt een ruime meerderheid zichzelf niet als religieus.
Arena-gras
De Heidemij vraagt waarschijnlijk het Wageningse Instituut voor Agrobiologisch en Bodenvruchtbaarheidsonderzoek onderzoek te doen naar de oorzaken van de slechte grasmat in de Arena in Amsterdam, aldus het Wagenings Universiteitsblad. De oorzaak is volgens een medewerker van het instituut eenvoudig te verklaren: na de aanleg werd de mat te vroeg bespeeld door Ajax. Maar met een volgende vervanging van de grasmat in zicht wil Heidemij graag weten of er nog andere addertjes onder het gras schuilen.
Studietijdverkorting
Dertig uur per week studeren is meer dan genoeg. Tenminste dat vindt de ex-voorzitter van de studentenvakbond SRVU in Amsterdam. Paul van Grieken pleit in een nieuwsbrief voor studietijdverkorting. In Ad Valvas een artikel over de kortere werkweek voor studenten. 'Iedereen roept maar dat studenten harder moeten werken en sneller klaar moeten zijn. Maar waarom is ooit besloten dat een studieweek veertig uur moet duren? In het bedrijfsleven is arbeidstijdverkorting al jaren de trend.' Volgens Van Grieken heeft een kortere studieweek verschillende voordelen. Hij verwacht onder meer dat studenten zich beter aan het studieprogramma zullen houden. Daarnaast is een extra argument voor een kortere studieweek dat voor de meeste studenten de werkdag niet loopt van negen tot vijf uur. 'Het is inherent aan studeren dat werk en vrije tijd door elkaar heen lopen. Je moet 's avonds colleges en tentamens voorbereiden en soms heb je periodes waarin je weinig te doen hebt.' Toch benadrukt hij dat zijn voorstel niet inhoudt dat de studie als geheel in minder tijd kan. 'Dat betekent dus verlenging van de studieduur naar ongeveer vijf jaar.' Vraag is natuurlijk wie het zal moeten betalen. Van Grieken is hierover duidelijk: 'De minister'. Ritzen echter laat desgevraagd weten van het idee 'een beetje te griezelen'. Want: 'Studeren is niet te vergelijken met werken. Studeren is een poging een berg te beklimmen, maar dat kan niet als je er een vlak landschap van maakt.'