De masterclass heeft dit jaar met 34 studenten uit veertien landen een recordomvang. Opvallend is de grote deelname uit Indonesië. Voor Toegepaste Onderwijskunde is Azië uit marketingoogpunten een zeer interessant gebied, omdat het een van de speerpunten is van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid. Coördinator Jan Nelissen van het masterprogramma is er heel blij mee: 'We hebben inmiddels een volledig programma in het Engels, dus dat trekt goed aan. We willen ons product toch verkopen.'
Een ander aandachtsveld van TO is Oost-Europa. Nelissen: 'Doel is het aanhalen van de banden tussen Estland en de UT. We hebben al goede contacten met de universiteit van Talin, maar met hulp van Laanpere kunnen we die nog verder verbeteren. Het zou mooi zijn wanneer hij in Talin een soort vertegenwoordiger voor ons wordt.' Laanpere zelf: 'Van huis uit ben ik hoofdmeester, maar daar had ik genoeg van. Nu werk ik aan de universiteit, maar ben niet getraind genoeg om grote projecten op te starten. Daarom ben ik naar de UT gekomen.'
Iedere deelnemer heeft zo zijn eigen redenen om deel te nemen aan de masterclass. Na de algemene inleiding, die tot de kerst duurt, is er voor iedereen een individuele eindopdracht. Nelissen: 'In het algemeen zijn de studenten al expert in een bepaald vakgebied. Ze missen alleen bepaalde onderwijskundige vaardigheden. We bieden geen zuiver wetenschappelijk programma maar een toegepaste wetenschap, die ze, eenmaal thuis, in praktijk kunnen brengen.' Koua: 'Ik ben multimedia-deskundige en word hoofd van het trainingscentrum in het bedrijf waar ik werk. Daarvoor moet ik trainingen gaan ontwikkelen met behulp van multimedia. Dat hoop ik hier te leren.'
Sommige deelnemers zullen hun eindopdracht in hun eigen land uitvoeren en op afstand, bijvoorbeeld via Internet, begeleiding krijgen. 'Ik voel daar heel veel voor, want ik wil de kennis die ik hier opdoe zo snel mogelijk in praktijk brengen', vertelt Williams. 'Ik houd mij bezig met de herinrichting van het secundaire onderwijs. Dat betekent onder andere de implementatie van een nieuw curriculum. Tot nu toe heb ik heel veel relevante informatie gekregen. Ik kan haast niet wachten tot ik weer thuis ben en de nieuwe kennis kan toepassen.'
Het onderwijssysteem in Enschede verschilt wezenlijk van de manier waarop de drie buitenlanders in hun eigen land onderwijs kregen. Het is hier veel vrijer en er is ruimte voor discussie. Williams: 'Ik ben niet gewend aan allerlei opdrachten tijdens een lezing. Ook is er veel ruimte voor feedback.' Laanpere vindt het 'hard' werken. 'Het opvallendste is de werkdruk. Daarbij komt dat dit de eerste keer is dat ik in een vreemde taal moet lezen en schrijven.'
Nelissen: 'De mensen uit Indonesië hebben geen moeite met lezen en schrijven, maar wel met de uitspraak van het Engels. Ook vinden ze het soms wennen wanneer studenten de professor zomaar onderbreken tijdens de les om op- of aanmerkingen te maken. Dat is het complexe aspect van les geven aan veel verschillende nationaliteiten. Maar, dat houdt 't wel boeiend.'
![]()
Melody Williams, Etiene Koua en Mart Laanpere