De UT studeert op mogelijkheden mee te werken aan het witte-fietsen-plan van de Fietsersbond enfb. Het is volgens UT-voorlichter Martin van Zaalen zeker niet zo dat de universiteit weigert mee te werken. Dit in tegenstelling tot wat onlangs in de regionale pers werd gemeld. Knelpunt volgens Van Zaalen is wel de financiering van het plan: 'We willen meewerken, maar over de kosten moet nog worden gesproken.' De gemeente Enschede sprak zich eerder al positief uit over het plan.
Het witte-fietsen-plan is afkomstig van Theo Zeegers, secretaris van de afdeling Enschede van de enfb. Zijn idee is dat er op het nieuwe station Drienerlo een aantal fietsen komt te staan, dat vrij te gebruiken is. Om diefstal en vernieling te voorkomen moeten de rijwielen worden uitgerust met een chip in het frame, zodat de gebruiker geregistreerd is. 'Op het moment dat de fiets met een chipkaart uit de stalling wordt gehaald, weet het systeem welke gebruiker op welk rijwiel zit. Deze blijft verantwoordelijk totdat de fiets weer in een stalling staat.' In eerste instantie denkt Zeegers aan ongeveer twaalf fietsen. 'Dat kost ongeveer honderdduizend gulden. Maar er zijn zoveel stimuleringspotjes in Nederland. Daar mag het niet op stuk lopen.'
Volgens Zeegers moeten er ook op het UT-terrein stallingen komen. Verder moet er voor onderhoud worden gezorgd en moet er iemand zijn die achter gestolen exemplaren aangaat. 'Het is een prachtige manier om de automobiliteit terug te dringen en als iedereen samenwerkt is er best iets van de maken', vervolgt Zeegers. 'De gemeente betaalt de kluizen, de NS leveren de ruimte en de UT toont haar betrokkenheid met de chipkaarten. Er loopt zoveel programmeerkennis op de universiteit rond, dat er vast iemand is die de fietsfunctie voor de chipkaart kan uitdenken.'
![]()