Blote-mannen-kalenders bestaan al heel lang, maar zijn altijd wat minder aanwezig en minder geaccepteerd dan de vrouwenvariant. Op een niet nader te specificeren bevolkingsgroep na hebben niet veel mensen zo'n ding aan de muur hangen. Hoe aantrekkelijk de mannelijke tors en zijn genitaliën ook kunnen zijn, de meeste vrouwen aarzelen er niet over. Veel te vulgair. Dan maar geen kalender.
Voor de kalender 'De naakte waarheid van het ondernemen' heeft fotograaf Ronald Oijen twaalf Delfste ondernemers naakt op de foto gezet. Allemaal mannen. De garagehouder naakt in zijn auto, de stadsuurwerker in zijn blootje in de klokkentoren. Oijen kreeg het idee voor de kalender vorig jaar tijdens de discussie over de 24-uurseconomie en wilde de ondernemer in al zijn kwetsbaarheid tonen, meldt Trouw. Maar het mochten vooral geen erotische foto's worden. Hoewel meerdere onderneemsters ook voor zijn lens uit de kleren gingen, bleek het voor de fotograaf niet haalbaar de dames niet seksistisch of banaal in beeld te brengen. Wellicht hebben al die blote-vrouwen-kalenders dat verpest. Een man in zijn nakie aan de wand kan tenminste nog of vulgair of doodnormaal zijn.