Pearle Opticiens heeft zich de woede op de hals gehaald van de belastingdienst. De brillenmakers parodiëren hun reclamespotje: inclusief Olga Zuiderhoek look-alike, Harry met snor, en de slogan 'leuker kunnen we het niet maken, wel goedkoper'.
Drs. Rob Klaassen van Toegepaste Taalkunde (WMW): 'Misschien is de belastingdienst bang voor meer persiflages.'
Heeft de belastingdienst goede redenen om Pearle van 'pikken' te beschuldigen?
'Dit soort persiflages komt vaker voor. Zo voerde het ministerie van Verkeer en Waterstaat een campagne tegen alcohol in het verkeer. De vormgeving van de billboards kwam overeen met het wasmiddel Dreft. De slogan was: 'Fris, veiliger in het verkeer'. Hiermee was Dreft overigens ook niet blij.
'Je kunt het 'pikken' zowel positief als negatief opvatten. Maar ik kan me wel voorstellen dat de belastingdienst de persiflage niet prettig vindt. Ze hebben veel in de campagne genvesteerd en vinden het nodig om een krachtig protest te laten horen. Eén persiflage is niet zo erg maar als meer bedrijven dat gaan doen, wordt het vervelend. Stel je voor dat het bon ton wordt om de belastingdienst te parodiëren, dan is het positieve effect voorgoed teniet gedaan.'
Hoe zit zoiets juridisch?
'Dat is lastig. De rechter zal een goedbedoelde grap niet bestraffen. Wel zal hij bezwaar maken als de goede naam van de belastingdienst wordt aangetast, of als er bij de consument verwarring ontstaat.
'Over dat laatste gaat een deel van de rel. In het spotje wordt gesproken over 'tax-free' brillen, terwijl het om een gewone korting gaat. Wellicht vreest de belastingdienst dat de klant dit verkeerd opvat, en dat er een hoop lastige telefoontjes te verwachten zijn over de aftrekbaarheid van brillen.'
Pearle zegt dat het bedrijf slechts de 'sympathie' van het spotje wil overdragen op haar klantenkring. Omdat de belastingdienst 'van ons allemaal' is, is er volgens Pearle bovendien geen sprake van concurrentie.
'Dit is in feite een compliment voor de belastingdienst, maar wel bedoeld om ze de wind uit de zeilen te nemen. Ik geloof ook best dat Pearle alleen maar een geintje wilde uithalen. Toch is de belastingdienst huiverig. Die is er in geslaagd om zich als klantvriendelijk te presenteren en wil niet dat dit effect weer verloren gaat.'