Het Belgische Interbrew lonkt naar Grolsch. Maar de Enschedese bierbrouwer laat weten een eventueel officieel bod als vijandig te beschouwen. Prof. dr. Jan Bilderbeek van T&M: 'Mij lijkt het aanbod voor Grolsch nog niet zo slecht.'
In de wandelgangen wordt beweerd dat Interbrew officieus 70 gulden per aandeel heeft geboden. De koers is nu % 53,50. Hoe zou u hier tegenover staan?
'Op de stoel van de aandeelhouder lijkt het bod mij zeer aantrekkelijk. Het aandeel Grolsch zit misschien wat onder de werkelijke waarde, maar toch is het 30% boven de actuele waarde.
'Van de directie kan ik me voorstellen dat ze het bod als vijandig zien. Maar aan de andere kant is Grolsch er niet in geslaagd om op eigen houtje de buitenlandse markt te veroveren.'
Is dat dan problematisch?
'Net als Heineken hoort Grolsch tot de Premium-bieren. Grolsch is wel iets richting de speciale bieren gekropen, maar kan voor zijn belangrijkste product niet boven de prijsstelling van Heineken gaan zitten.
'Dat is een groot nadeel want het aantal hectoliters van Heineken is een flink aantal slagen groter dan van Grolsch. Per flesje betaalt Grolsch aanzienlijk meer aan peperdure reclame, inkoop van grondstoffen enzovoorts.
'De marge bij Grolsch is kleiner. Daarom heeft Grolsch in Polen en Duitsland geprobeerd de schaal te vergroten. Maar tevergeefs.
'Ik geloof best dat Grolsch een heel behoorlijke omzet heeft, en goed in het vet zit; dus een behoorlijk eigen vermogen bezit. Maar Grolsch is een echte middelgrote brouwer. Het zit tussen servet en tafellaken in.'
Interbrew noemt de plannen van Grolsch voor een nieuwe fabriek in Boekelo 'waanzin', gezien de huidige biermarkt.
'Dat vind ik op dit moment een heel begrijpelijke uitspraak. Als je in een stabiliserende West-Europese markt een productiecapaciteit gaat bouwen die groter is dan nodig voor het huidige marktaandeel, wordt het buitengewoon lastig. Stunten met prijzen zal Grolsch niet helpen, omdat de grotere brouwers zullen volgen en een langere adem hebben.'
Maar een overname is toch jammer voor Twente?
'Ik voel me zelf intussen ook Twentenaar. Voor een deel van de werkgelegenheid is het inderdaad een probleem. Maar emotioneel hoeft een bedrijfsvoering vanuit België niet zo'n probleem te zijn. En als Grolsch, met zijn wereldvermaarde beugel, een fantastische divisie én een leidend merk van Interbrew kanworden - om zo wèl internationaal door te breken - dan biedt de overname op lange termijn een prima perspectief.'