'Scholieren hebben een te beperkt of zelfs geen beeld van techniekstudie'

| Redactie

De Universiteit Twente heeft samen met de Hogeschool Enschede vorige week de Emancipatieprijs gewonnen, omdat zij -zo heet in de afweging- werk maken van de positie van vrouwen in het hoger onderwijs. 'Meten aan de mens' is de naam van het winnende programma, dat de zogeheten Initiatiefgroep Meiden & Techniek ontwierp. Het lespakket, dat onder gebracht kan worden in het vak techniek in de basisvorming, gaat over toepassing van techniek in de medische wereld. Beide onderwijsinstellingen denken zo meer meisjes enthousiast te kunnen maken voor een technische studie. Helma Vlas, medewerkster van de UT, is nauw betrokken bij het hele project. Een gesprek met een emancipatiedeskundige.

Wat vind je van het samenwerkingsverband van de UT en de Hogeschool Enschede?

'Dat is, wat de jury ook al vermeldde, uitermate te prijzen. Maar niet alleen beide onderwijsinstellingen zijn betrokken bij dit project, maar ook het ROC Oost Nederland (MBO), Technika 10 Twente en het voortgezet onderwijs (Thijcollege te Oldenzaal, red.). Speciaal daarbij moet het Bureau Wetenschap- en Techniek Educatie nog genoemd worden. Zij hebben een groot deel van de contacten naar de scholen toe en uitgifte van materialen voor haar rekening genomen. Al deze instellingen samen vormen het samenwerkingsverband 'Initiatiefgroep Meiden & Techniek). Juist de krachtenbundeling van onderwijsinstellingen op verschillend niveau is uniek. Dat dit zo goed functioneert is met name te danken aan de deelnemers zelf. Alle leden zijn zeer gemotiveerd en hebben keihard gewerkt aan het nieuwe lesprogramma.'

Meisjes kennis laten maken met het 'mooie' vak techniek is het uitgangspunt. Hoe is hier vorm aan gegeven?

'Door meisjes positieve ervaringen op te laten doen met techniekonderwijs en de doelgroep een compleet en reëel beeld te verschaffen van opleidingen op dat gebied, willen wij ze een positiever beeld van techniek geven. Het onderwerp 'medische technologie' is specifiek voortgekomen uit de belangstellingssfeer van meisjes. Het lespakket bestaat uit vier modules, die ieder vanuit een andere invalshoek het meten aan het menselijk lichaam centraal stellen: op een elektrische, mechanische, chemische en optische manier. Aan de hand van korte teksten, illustraties, opdrachtjes, practica en excursies naar een technische onderwijsinstelling of organisatie, proberen wij een beeld te schetsen van het belang en de toepassingen van techniek in de medische wereld. Opvallend hierbij is het werken in kleine zelfstandige groepjes, een methode, die met name meisjes blijkt aan te spreken.'

Wellicht komt hierbij 'sekse gescheiden' onderwijs kijken. Werkt dat juist niet averechts? Meisjes weer in een hokje plaatsen en hen speciaal behandelen is toch ouderwets?

'We hebben rekening gehouden met passende didactiek en het voldoen aan de onderwijs- en informatiebehoeften van vrouwelijke scholieren. Maar dat wil niet zeggen dat dit lesprogramma niet geschikt is voor jongens. Scholen kunnen zelfs kiezen voor sekse gescheiden of gemengde groepen. In praktijk blijkt dat wanneer je jongens en meisjes zelf laat bepalen bij welke groep ze aansluiten, ze automatisch kiezen voor aparte meisjes- en jongensgroepen. Bij het meten-aan-de-mens-project is dat ook wel handig, omdat veel metingen direct aan het lichaam gebeuren. In gemengde groepen levert dat toch schuchterheid voor elkaar en veel gegiebel op.

Het project draait voornamelijk om attitude-verandering. Denk jij dat attitude-verandering de juiste manier is om meer meisjes te interesseren voor techniek en hebben jongens dat ook niet nodig, want ook het aantal mannelijke techniekstudenten neemt gestaag af?

'Het beeld dat scholieren van een opleiding hebben bepaald in belangrijke mate hun studiekeuze. Als een beeld ontbreekt of te beperkt of te negatief is, dan zullen zij nooit voor zo'n opleiding kiezen. Dat geldt voor zowel jongens als meisjes. Veel vrouwelijke scholieren hebben daarnaast weinig of geen positieve ervaringen met techniek. Dat krijgen zij van huis uit niet mee. Juist thuis en op school moet de interesse voor techniek gewekt worden. Op dit terrein valt er dus voorlopig nog genoeg werk te verrichten.'

Suzanne Huibers


Juist thuis en op school moet de interesse voor techniek worden gewekt (archiefplaat UT-introductie 1997).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.