School `leuker' door huiswerkbegeleiding

| Redactie

Middelbare scholieren krijgen meer plezier in school door een goede huiswerkbegeleiding. Dat is de voornaamste conclusie in het afstudeeronderzoek van student communicatiewetenschap Susan Arkema. `Ik was inderdaad verrast dat studenten die huiswerkbegeleiding krijgen hun schoolvakken leuker gaan vinden. Ik had deze variabele zelf bedacht als mogelijk effect, maar eigenlijk had ik niet verwa


 

Middelbare scholieren krijgen meer plezier in school door een goede huiswerkbegeleiding. Dat is de voornaamste conclusie in het afstudeeronderzoek van student communicatiewetenschap Susan Arkema.

`Ik was inderdaad verrast dat studenten die huiswerkbegeleiding krijgen hun schoolvakken leuker gaan vinden. Ik had deze variabele zelf bedacht als mogelijk effect, maar eigenlijk had ik niet verwacht dat ik het ook daadwerkelijk zou constateren. Het leuke is dat ik ook nog heb onderzocht hoe dat komt. Het blijkt dat een persoonsgerichte begeleiding met een betrokken docent invloed heeft op het plezier in school', vertelt Susan (26) die deze week afstudeerde.

Ze deed haar onderzoek bij Studiekring, een organisatie die huiswerkbegeleiding aanbiedt aan middelbare scholieren. Voor haar onderzoek legde Susan 95 leerlingen, 49 ouders en 20 docenten een vragenlijst voor. Een ander effect dat ze constateerde, was dat leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen door huiswerkbegeleiding. Bovendien zeiden veel scholieren nieuwe studievaardigheden te hebben geleerd en die nu ook toe te passen.

Volgens Susan is haar onderzoek het eerste in Nederland naar de effecten van studiebegeleiding. `Opmerkelijk was dat het niet leek uit te maken hoe frequent of hoeveel maanden iemand begeleiding kreeg. De effecten traden zowel na twee weken als na een paar maanden op. Dat is een belangrijke stap voor vervolgonderzoek.'

Zelf gaat ze op zoek naar een baan, maar ze hoopt dat andere wetenschappers het stokje van haar overnemen. `Er moet nu een succesmodel worden ontwikkeld voor huiswerkbegeleiding. Het onderzoek is maatschappelijk erg relevant. De schatting is dat 110 duizend jongeren in Nederland huiswerkbegeleiding krijgen. Daarnaast bestaan er lange wachtlijsten. Er is dus zeker vraag naar.'

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.