Martin van der Hoef, docent bij scheikundige technologie en University College ATLAS, is docent van het jaar 2016. In gesprek over maatwerk, begrijpen, keuzes en smartphones gebruiken bij je tentamen.
Minister Bussemaker maakt zich zorgen over het afkalvende draagvlak voor het accreditatiestelsel en komt de critici tegemoet. Docenten en studenten krijgen meer ruimte om het onderwijs te verbeteren.
Kees Eijkel wordt op 1 september directeur strategic business development. Het is de bedoeling dat hij kennisvalorisatie en de samenwerking met het bedrijfsleven een nieuwe impuls gaat geven.
Na harde kritiek op Studiekeuze123 hebben twee onderzoeksbureaus de stichting doorgelicht. Wat blijkt? De stichting is niet deskundig genoeg en de onafhankelijkheid kan in het geding komen.
Hou het onderwijs buiten vrijhandelsakkoorden als TTIP en CETA. Hiervoor pleiten zowel de Europese studentenvakbond als de internationale lerarenvakbond.
‘Licht is dé productiefactor van de 21e eeuw.’ Daar is Gerard van den Eijkel, directeur van UT-spin-off Focal heilig van overtuigd. Met de Van den Kroonenbergprijs op zak wil hij de hoogtijdagen van de textielindustrie in Twente doen herleven. Maar dan op het gebied van optomechatronica.
Jammer van de Brexit, zeggen Europese universiteiten, maar laten we vooral blijven samenwerken met de Britten. 'Er moet door alle geruchten geen verkeerde sfeer ontstaan.'
Tweederde van het wetenschappelijk personeel geeft aan dat ze (te) veel werkdruk ondervinden. Bij de faculteit TNW gaat in de loop van volgend studiejaar een pilot lopen om dit in kaart te brengen.
De UT-studenten Vincent Kroeze (chemical engineering), Erik Kemp (cyber security) en Arne te Nijenhuis (applied physics) maken zich op voor het nieuwe NTR-programma De Universiteitsstrijd. De drie heren waren gisteren in Amsterdam voor studio-opnames. UT Nieuws liep met ze mee.
Europese wetenschappers werken liever niet meer samen met hun Britse collega’s, nu het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie gaat verlaten. Ze beschouwen de Britten als een ‘financieel risico’.
Na lang soebatten mogen onderwijsinstellingen hun eigen opleidingen gaan keuren. Maar de meeste universiteiten bedanken ervoor. Ze zien weinig in het Haagse experiment met instellingsaccreditatie.
Wetenschappelijk onderzoek verrichten in onveilige gebieden, hoe doe je dat? Ervaren wetenschappers wijzen op de gevaren die bij veldonderzoek komen kijken en hebben een handleiding geschreven.