Geknipt uit de bladen
De TU in Delft is deze maand een ombudsman rijker, aldus Delta. De aanstelling van deze onafhankelijke vraagbaak is het gevolg van het nieuwe Studentenstatuut, dat vorige week door de universiteitsraad is vastgesteld. De ombudsfunctie fungeert als een vangnet. Pas als geen enkel ander middel meer helpt, kan de ombudsman bemiddelen voor studenten, die menen dat hen onrecht is aangedaan. Op welk terrein dan ook. Als hij de klacht gegrond acht, geeft hij een advies aan het College of de faculteit. De ombudsman noemt het systeem klachtgericht laagdrempelig en deels symbolisch: 'In deze functie wordt de zorg van de universiteit voor de student uitgedrukt. De TU heeft daar al veel aandacht voor, dus ik mag hopen dat ik niet te veel klachten krijg. De studenten staan er vanaf nu in ieder geval nooit meer alleen voor.'