Research universities and universities of applied sciences are doing their utmost to create diverse, inclusive environments. However, monitoring the perception and effectiveness of diversity and inclusion proves difficult in practice. Professor Jojanneke van der Toorn explains why it is essential for good policy.
Universiteiten en hogescholen doen hun best om een diverse en inclusieve omgeving te creëren. In de praktijk blijkt het echter moeilijk de beleving en effectiviteit van diversiteit en inclusie te monitoren. Hoogleraar Jojanneke van der Toorn legt uit waarom dat voor een goed beleid wel essentieel is.
The study of diversity and inclusion in higher education identified where this policy is evidenced. How do institutions show that they want to be more diverse and inclusive? In what concrete ways do students and staff see all of the intentions and policy documents reflected?
Voor het onderzoek naar diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs is in kaart gebracht waar dit beleid in het hoger onderwijs tot uitdrukking komt. Hoe draagt de instelling fysiek uit dat ze diverser en inclusiever willen zijn? Wat zien studenten en medewerkers concreet terug van alle voornemens en nota’s?
Diversity officers are keen to turn their organisation into somewhere where nobody feels that they face additional barriers due to factors such as skin colour or gender. Nearly all of them find themselves on the end of negative reactions or harassment. Some are even threatened.
Diversiteitsmedewerkers willen van hun instelling een plek maken waar niemand extra barrières ervaart door factoren zoals huidskleur of gender. Ze hebben bijna allemaal te maken met negatieve of intimiderende reacties, sommigen zelfs met bedreigingen.
Pogingen om het onderwijs inclusiever te maken stuiten regelmatig op weerstand van zowel voor- als tegenstanders van diversiteitsbeleid. Of het nu om het aanpassen van een westerse bias in het curriculum gaat of om het bordje dat op de wc-deur hangt. Dit zijn de vier grootste twistpunten.
Attempts aimed at making education more inclusive are regularly met with resistance from both advocates and opponents of diversity policy – whether it’s about shifting Western bias in the curriculum or about the signs on toilet doors. These are the four major controversies.
Pratend aan de bestuurstafel, of fulminerend bovenop de zeepkist. Hoewel de vorm verschilt, spreken meer en meer UT-wetenschappers zich actiever en meer activistisch uit voor het klimaat. Vijf van hen vertellen over hun beweegredenen, zorgen, dogmatisme en systeemverandering. ‘De ivoren toren-benadering past niet meer bij ons.’
Talking at the executive table or fulminating on top of the soapbox. Although the form varies, more and more UT scientists are speaking out more actively and in a more activist way on climate issues. Five of them talk about their motivations, concerns, dogmatism, and systemic change. 'Sitting in the ivory tower no longer suits us.'
It took a near-death experience for Christy Aikhorin to fully realise her passion. After her ‘beautiful crisis’, the UT alumna stopped a successful career as a chemical engineer and project manager and, instead, started focusing on sustainability and gender equality. She is now the Netherlands’ director of ‘Women Engage for a Common Future’ (WECF), an international NGO dedicated to a gender just and healthy planet.
Na haar bijna-doodervaring besefte Christy Aikhorin pas echt waar haar passie lag. De UT-alumna besloot haar succesvolle carrière als chemisch ingenieur en projectmanager op te geven en zich te richten op duurzaamheid en gendergelijkheid. Nu is ze directeur Nederland van ‘Women Engage for a Common Future’ (WECF), een ngo (internationale organisatie zonder winstdoel) die zich inzet voor gendergelijkheid en een gezonde leefomgeving.
Tekie Leonida (72) arrived at the UT in 2015 after many years of hardship. A refugee at the time, he received help from the Scholars at Risk network, and was once again able to do what he loves – to teach. And although he retired last month, he plans to keep working. ‘I don’t know how else to reciprocate the kindness of the people at the university.’
Tekie Leonida (72) belandde in 2015 na jarenlange tegenspoed op de UT. Als vluchteling kreeg hij destijds hulp van het Scholars at Risk-netwerk en kon hij weer doen waar hij van houdt: lesgeven. En hoewel hij vorige maand met pensioen ging, is hij van plan te blijven werken. ‘Ik weet niet hoe ik anders de vriendelijkheid van de mensen op de universiteit kan beantwoorden.’
Als oud-militair is het ‘ja-maar’ van studenten soms lastig voor Benno Kiers (48). Toch voelt het hoofd beveiliging zich al tien jaar thuis op de UT. ‘Mensen letten hier op elkaar. Dat merkte ik toen ik ziek thuis kwam te zitten.’
As a military veteran, the ‘yeah, but...’ response that you often hear from students can be a challenge for Benno Kiers (48). That said, the Head of Security has felt at home at the UT for ten years now. ‘People look out for each other here. This was something I noticed when I fell ill and had to stay home.’