The four-hour educationweek

| Marc Hulsebosch

Vorige maand las u in deze column hoe u als student diverse wedstrijden kon winnen in vier gemakkelijke stappen. Nu zou het natuurlijk oneerlijk zijn om alleen studenten een voordeeltje te gunnen. Docenten verdienen ook iets. Stelt u zich voor, u heeft weer een kwartiel lang onvoorbereid de slides van vorig jaar doorgelezen en dan gaat er een collega met de onderwijsprijs vandoor, door studenten aangemoedigd met termen als ‘actueel’, ‘goede communicatie’, ‘inhoudelijk sterk’ en ‘enthousiast’. Tijd om die tijdsbesteding aan onderwijs eens goed terug te dringen, dan kunt u dat artikel voor die conferentie op Hawaii nog afmaken.

Marc Hulsebosch is student Business Information Technology en heeft in de eerste helft van 2013 in de Universiteitsraad gezeten. Vanaf oktober 2013 heeft hij een column in UT Nieuws Magazine.


1: Update niets. De wetenschap staat ongeveer stil, dus de eerste versie van uw slides, opdrachten en literatuur zijn nog prima. De mogelijkheid automatisch de datum van vandaag in Powerpointslides weer te geven doet het toch lijken alsof u ernaar heeft gekeken.

2: Negeer feedback. Studenten hebben altijd kritiek, het zijn vervelende mensen en al helemaal als ze in kwaliteitscommissies en panels zitten. Als u feedback accepteert negeert u regel 1, en dat is nou juist niet de bedoeling. Trouwens, wat was de laatste keer dat u op uw jaarlijkse gesprek echt doorgezaagd werd over de beoordeling van uw vakken?

3: Creëer synergie. U denkt misschien dat dat woord in het lijstje van vorige maand thuishoort, maar het bestaat echt. Laat studenten van uw mastervak docent spelen in een bachelorvak en u kunt tweemaal doen alsof het onderwijs is zonder de voorbereiding.

4: Wees ad hoc. Meer dan vijf minuten tijd in het bedenken van een opdracht steken is nergens voor nodig. Prevel de mantra ‘Later in het bedrijfsleven zijn dingen soms ook vaag’ herhaaldelijk. Zeg het als studenten klagen dat de opdracht niet duidelijk is en vervolgens als ze vragen of u hem kunt uitleggen. Herhaal het daarna als ze claimen dat dat een drogreden is die in het onderwijs niet hoeft te gelden en tot slot als ze claimen dat in het bedrijfsleven vage opdrachten vaak opgehelderd kunnen worden als dat nodig is. Wie is nou de volwassene, gij of ik?

Met het bovenstaande kan de onderwijstijd weer in het hoekje gedrongen worden waar u als onderzoeker van droomt. Ik kan niet garanderen dat de waardering die collega’s om u heen oogsten na verloop van tijd niet gaat steken, maar uw publicatieteller tikt tenminste lekker door.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.